Perception of University Students about their Experience in Thinking Skills Courses. An Analysis in the Case of the Universidad Veracruzana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7011185

Keywords:

Higher education, Educational model, Thinking skills

Abstract

The present study of descriptive type has the purpose of knowing the perception of the students who have attended the educational experiences (EE): "Skills of the critical and creative Thought" and "Critical thinking for the solution of problems", offered by the Universidad Veracruzana at the undergraduate level, considering aspects such as the interest, relevance and applicability that they showed during the teaching-learning process. The results reflect high percentages that show that both EE are interesting, relevant and applicable for academic work and professional training; Likewise, they contribute to the improvement of the personal / attitudinal aspects as well as to the transfer of knowledge to other subjects of the curriculum of their careers. Therefore, both EE fulfill the purpose of developing competences for communication and self-learning as objectives of the institutional educational model, and particularly allow the student to formulate problems and propose solutions, supported by critical thinking.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

María Elena Pensado Fernández, Universidad Veracruzana

Investigadora del Instituto de Investigaciones y Estudios Superiores de las Ciencias Administrativas de la Universidad Veracruzana, Doctorante en Educación.

Juan Manuel Ortiz García, Universidad Veracruzana

Investigador del Instituto de Investigaciones y Estudios Superiores de las Ciencias Administrativas de la Universidad Veracruzana, Doctor en Administración y Desarrollo Empresarial. 

Indra Marcela Caballero Ortiz, Universidad Veracruzana

Licenciada en Pedagogía, estudiante de la licenciatura en Administración, Universidad Veracruzana.

References

Aznar, I., Cáceres, M., & Hinojo, M. (2011). La adquisición de competencias específicas en la Educación Superior. Evaluando la formación del psicopedagogo en la Universidad de Granada. Revista de la Facultad de Educación de ALbacete, 71-93.

Campirán Salazar, A. (2000). Las habilidades de pensamiento en la perspectiva de las competencias. Xalapa: Universidad Veracruzana.

Campirán Salazar, A. (2016). Habilidades de pensamiento crítico y creativo. Toma de decisiones y solución de problemas. Lecturas y ejercicios para el nivel universitario. Xalapa: Universidad Veracruzana.

Campirán, A., & y otros. (2000). Habilidades de Pensamiento Crítico y Creativo (AFBG, Colecc. Hiper-COL, Vol. I). Xalapa: Universidad Veracruzana.

Saiz Sánchez, C. (2017). Pensamiento crítico y cambio. Madrid: Pirámide.

Tobón, S., Pimienta, J., & García Fraile, J. (2010). Secuencias didácticas: hacia el aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson.

Universidad Veracruzana. (1999). Nuevo Modelo Educativo para la Universidad Veracruzana. Lineamientos para el nivel licenciatura. Propuesta. Xalapa: Universidad Veracruzana.

Universidad Veracruzana. (Junio de 2017). Programa Educativo Pensamiento Crítico para la Solución de Problemas. Obtenido de https://www.uv.mx/afbg/files/2018/01/4.-Pensamiento-cri%CC%81tico11ene2018.pdf

Published

2018-08-06

How to Cite

Pensado Fernández, M. E., Ortiz García, J. M., & Caballero Ortiz, I. M. (2018). Perception of University Students about their Experience in Thinking Skills Courses. An Analysis in the Case of the Universidad Veracruzana. Universita Ciencia, 7(19), 35–57. https://doi.org/10.5281/zenodo.7011185

Issue

Section

Artículos