The Development of Comprehensive Professional Skills Through Virtual Education in Academics

Authors

  • Antonio García Ortiz Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8247293

Keywords:

Skills, Virtual Education

Abstract

The obvious need to train the Universidad Veracruzana in the focus on academics kills, has driven the development of training programs, sometimes away from the possibilities offered by information and communication technologies (ICTs). The interest of the following document is in the approach to an analysis of the action being taken by the Academic Training Programme in relation to skills development tunder a proposed comprehensive virtual training towards the knowledge society. Considering the diversity of judgments that can be made in promoting the comprehensive skills that evaluates research, through a virtual educational process was carried out applying a qualitative methodology, because of its epistemological foundation that tends to be descriptive order, aimed at theoretical structures. Towards the end of the research identifies educational communication, planning, research, self-study and evaluation as key processes in the development of comprehensive skills.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Antonio García Ortiz , Universidad Veracruzana

Maestro en Tecnología Educativa. Docente de la Facultad de Pedagogía de la Universidad Veracruzana. Responsable del Programa de Formación de Académicos Virtual de la Universidad Veracruzana. Asesor-Tutor virtual de la maestría en Tecnología Educativa del Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey.

References

Acosta, E., et al (2005) Propuesta de programa de formación de académicos. Documentos Universitarios. Consultado el 18 de marzo de 2010 en http://www.uv.mx/dgda/documentos/index.html

Alfonso, L. R. (2003) La educación a distancia. Artículo de EBSCO host. ACIMED. Enero/febrero, Vol. 11. Issue 1, p 14-27.

Arias, R. (2008) “Plan General de Desarrollo 2025” Universidad Veracruzana. Consultado el 21 de septiembre de 2009 en http://www.uv.mx/universidad/doctosofi/plangral/index.html

Burbules, N., Callister, T. (2006). Las promesas de riesgo y los riesgos promisorios de las nuevas tecnologías de la información en educación. En Granica (Ed.), Educación: Riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información (pp. 13-38). Buenos Aires, Argentina.

Chan, M. (2005) Competencias mediacionales para la educación en línea. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (2). Consultado el 25 de agosto de 2009 en: http://redie.uabc.mx/vol7no2/contenido-chan.html

Felice, A. M. (2007). Redes de cooperación bibliotecaria como una alternativa para paliar la brecha digital. Asociación de Bibliotecarios Graduados de la República de Argentina. Consultado el 29 de septiembre de 2009 en http://www.abgra.org.ar/index.html

García, L., Ruiz, M. y Domínguez, D. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. En Recensiones: Libertad, calidad y equidad en los sistemas educativos. No. 13. ESE 198. Ariel, Barcelona.

Gonczi, A. (1996). Problemas asociados con la implementación de la educación basada en la competencia: de lo atomístico a los holístico. En Formación basada en competencia laboral. Situación actual y perspectivas. Seminario y Perspectivas. Seminario Internacional. OIT. CINTERFOR. CONOCER. 23-25 de mayo. Guanajuato, México.

Marcano, N. (2006). Actitud de los estudiantes de los institutos universitarios frente a las tecnologías de la información y la comunicación. Goliath. Business Knowledge on Demand. Consultado el 29 de septiembre de 2009 en http://goliath.ecnext.com/coms2/gi_0199-6964691/Actitud-de-losestudiantes-de.html

Tapscot, D. (1999). El salto generacional. En Creciendo en un entorno digital. (pp 31-49) (Cap. 3)(Santa Fe, Bogotá Colombia): Mac Graw Hill Interamericana.

Tobón, S. (2006) Formación Basada en Competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Editorial ECOE. Bogotá Colombia. Segunda Edición.

Tourinan, J. (2004) La educación electrónica: Un reto de la sociedad digital en la escuela. Revista española de pedagogía, ano LXII, n.o 227, enero-abril 2004, 31-56. Universidad de Santiago de Compostela.

Zapata, M. (2002) Sistemas de educación a distancia a través de redes. Unos rasgos para la propuesta de evaluación de calidad. RED. Revista de Educación a Distancia (11) (009) Universidad de Murcia. Murcia, España.

Published

2013-01-07

How to Cite

García Ortiz , A. (2013). The Development of Comprehensive Professional Skills Through Virtual Education in Academics. Universita Ciencia, 2(3), 65–71. https://doi.org/10.5281/zenodo.8247293