Emotional Intelligence and Academic Performance
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8234482Keywords:
Emotional Intelligence, Academic PerformanceAbstract
Emotional intelligence is a skill that allows to know the emotions of others, be able to handle them adequately for themselves and others, many studies show the positive influence of this capacity in different areas of life. This paper reflects on the influence of emotional intelligence in academic performance with a particular case study of students at the University of Xalapa.
Metrics
References
Anadon, O. (2006) Inteligencia emocional percibida y optimismo disposiciones en estudiantes universitarios. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado 9 (1), 1-13. Recuperado el 21 de mayo del 2011 http://www.aufop.com/aufop/home.htm
Báez Corona, José Francisco. (2007). Inteligencia emocional y su influencia en la práctica docente. Alemania: Editorial Académica Española.
Berrios, M. Augusto, J. & Aguilar, M. (2006) inteligencia emocional percibida y satisfacción laboral en contextos hospitalarios. Un estudio exploratorio con profesionales de enfermería. Indexenferm. 2006; 15(54): 30-34
Bisquerra, R y Perez, N. (2007) las competencias emocionales. Recuperado el 14 de junio del 2011 http://www.uned.es/educacionXX1/pdfs/10-03.pdf
Codina, A. (oct., 2002.). Introducción a la inteligencia emocional para el trabajo directivo. Recuperado el 18 de febrero del 2011 http://www.inteligencia-emocional.org/informacion/introduccion_inteligencia.htm
Diccionario de la lengua española, (2001) vigésima segunda edición. Real academia española.
Extremera, N. & Fernández, B. (2004) El uso de las medidas de habilidad en el ámbito de la inteligencia emocional. Boletín de Psicología, 80, 59-77
Extremera, N. y Fernandez-Berrocal, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2). Recuperado el 02 de Marzo de 2011 http://redie.uabc.mx/vol6no2/contenido-extremera.html
Fernández, B. & Aranda R. (2008) La inteligencia emocional en la educación. Revista electrónica de investigación psicoeducativa. 15, (6), 421-436.
Hein.(2006). Historia del termino de inteligencia emocional. Recuperado el 16 de febrero del 2011.http:/eqi.org/historia.htm
Hernández, R, Fernández, C, y Baptista, P. (2006) metodología de la investigación 4ta edición, México: McGraw Hill
Inmaculada, R.(enero 2009). “la inteligencia emocional en el proceso de enseñanza-aprendizaje: concepto y componentes”. Revista digital innovación y experiencias educativas. Recuperado el 29 de junio del 2011 http//:www.csi-csif.es/.../mod.../INMACULADA_RODRIGUEZ_1.pdf
Preckel, F.Holling, H. & Wiese, M. (2006) Intelligence and creativity in gifted and noftedstudens an investigation of thershol theory personality and individual diffrences. 40(7) 159-170
Sánchez, MP, Rodríguez, Mc y Padilla, VM. (2007). ¿La inteligencia emocional está relacionada con el rendimiento académico?. Psicología y educación. Vol.1. no 1 recuperado el 20 de junio del 2011. Http//:www.uv.mx/ipe/documents/IPYE20071_5.pdf
Sanjuan, A, Ferrer, ME. (2008). Perfil emocional de los estudiantes en prácticas clínicas. Acción tutorial en enfermería para apoyo, formación, desarrollo y control de las emociones. Investigación y educación en enfermería. Vol.26, no 2. Medellin. Recuperado 16 de junio 2011. http//:www.scielo.unal.edu.co/scielo.php?pid...script
Zeron, M. Mendoza, G. Hernandez, A. (2009) el desarrollo de la inteligencia emocional en el profesionista del mañana. Cuadernos de educación y desarrollo revista académica semestral. 1 (9). Recuperado el 02 de Marzo de 2011. Http//:www.eumed. Net/rev/ced/09/fcr.Htm
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Universita Ciencia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.