Impact of the Evaluation of Teaching (Assessment of Students) PEDPA in Teaching Practice. An Approach to the Attitudes of Teachers
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8190148Keywords:
Teacher evaluation, Stimulus program, Student assessment, Teacher attitudesAbstract
The present work shows the thesis advances of a research project that is currently being carried out in the Educational Research Doctorate program offered by the Universidad Veracruzana in the Educational Research Institute; The structure of these advances resides in the exposition of the main elements of a research project, which are: the approach to the problem where the scenario is projected, which motivated to develop the subject of evaluation of teaching, the questions and the objectives of the research, the justification where the main contributions to the field of knowledge are presented, the state of the art where some of the works already carried out on the subject addressed are indicated, the hypotheses planned at the beginning of the investigation, the contextual framework that Due to its extension, only a partial investigation is presented, as well as the theoretical-conceptual framework and, finally, the methodological approach that is available up to this moment of the investigation.
Metrics
References
Agencia Nacional para la Evaluación de Calidad y Acreditación. Disponible en http://www.aneca.es/Programas/DOCENTIA. Consultado el 02 de abril de 2015.
Casanova, M. A. (1998). Evaluación: Concepto, tipología y objetivos. La evaluación educativa. Escuela básica. México: SEP.
Díaz Barriga, Ángel (2014). “De la evaluación individual a una evaluación social integrada: La escuela y su unidad”. Conferencia Magistral Congreso Internacional de Educación: Evaluación. Tlaxcala, Tlax.
Díaz Barriga, Ángel, Barrón Tirado, Concepción y Díaz-Barriga Arceo Frida. (2008). Impacto de la evaluación en la educación superior mexicana. Un estudio en las universidades públicas estatales. México: Plaza y Valdés.
Fayol, Henri (1977). Administración industrial y general. Previsión, organización, dirección, coordinación, control. México: Herrero Hermanos.
Jeffrey Alexander (1987). Las teorías sociológicas desde la segunda guerra mundial. Barcelona: Gedisa.
McLaren, Peter (2005). La vida en las escuelas: una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. México: Siglo XXI.
Rueda Beltrán, Mario (2011). ¿Evaluar para controlar o para mejorar? Valoración del desempeño docente en las universidades. México: IISUE UNAM; Bonilla Artigas.
Rueda, M., Elizalde, L., y Torquemada, A. (2003). “La evaluación de la docencia en las universidades mexicanas”. En Revista de la Educación Superior, 127.
Secretaría de Educación Pública (2013). Programa Sectorial de Educación 2013-2018. México:SEP.
Stufflebeam Daniel y Shinkfiel Anthony (1987). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica.Madrid: Paidós.
Tyler, Ralph, W. (1973). Principios básicos del currículo. Buenos Aires: Troquel.
Tejedor, Francisco Javier, & Jornet Meliá, Jesús Miguel. (2008). La evaluación del profesorado universitario en España. Revista electrónica de investigación educativa, 10 (spe), 1-29. Disponible en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412008000300005&lng=es&tlng=es, consultado el 02 de abril de 2015.
Universidad Veracruzana. Disponible en http://www.uv.mx/dgdaie/evaluacion-academica/pedpa/. Consultado el 10 enero de 2014.
Universidad Veracruzana. Documento Rector (2010). Programa de Estímulos al Desempeño del Personal Académico. Veracruz, México: Universidad Veracruzana
Reglamento del Programa de Estímulos del Desempeño del Personal Académico. Universidad Veracruzana. Disponible en http://www.uv.mx/dgdaie/files/2014/03/
ReglamentoPEDPA-1315-Anexo1y2.pdf. Consultado el 10 de enero de 2014. Disponible en http://www.uv.mx/universidad/info/introduccion.html. Consultado el 02 de abril de 2015.
Disponible en http://www.uv.mx/dgdaie/files/2014/03/EVALUACIONALDESEMPENO-DOCENTE-Estudiantes-y-Consejo-Tecnico-Publicado-para-Periodo-2013-2015.pdf. Consultado el 02 de abril de 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Universita Ciencia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.