Diagnosis of the Democratic Political Culture of the Bachelor

Authors

  • Ramón Hugo Hernández Peredo Universidad de Xalapa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8187202

Keywords:

civic and ethics education, political culture, democratic civic competencies

Abstract

This article highlighted the importance of civic and ethical education, as an essential element in the development of a democratic political culture of high school youth. The transition towards democracy, through the reforms to the electoral political system, represented a significant advance, but it has not achieved its consolidation, it has left pending its evaluation and feedback for the construction of a new democratic political culture. Previous studies have shown that civic and ethical education studies the norms and values ​​that allow an individual to act responsibly within society. For this reason, this work wondered if, through the knowledge of this type of education today, high school students acquire the ability to interpret political information, to develop a critical analysis of democracy, fostering collaboration skills and attitudes of stake.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ramón Hugo Hernández Peredo, Universidad de Xalapa

Licenciado en Derecho, maestro en Derecho Electoral, estudiante del doctorado en Educación de
la Universidad de Xalapa

References

_____ (2007a), 10 ideas clave. La formación permanente del profesorado. Nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio, Barcelona, España.

Coll, Cesar (1993), El constructivismo en la práctica. Editorial Graó. España.

Delors, J. (1996.): “Los cuatro pilares de la educación” en La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI, Madrid, España: Santillana/UNESCO. Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategia Docentes para un aprendizaje significativo. Mc.Graw Hill. México. Encuesta Nacional de Valores en Juventud México (2012), Área de Investigación Aplicada y Opinión. Encuesta nacional en vivienda de 5000 casos, IMJUVE-IIJ, UNAM.

http://www.cobaev.edu.mx/historia.php

http://www.inegi.org.mx/inegi/contenidos/espanol/prensa/contenidos/estadisticas/2014/juventud0.pdf

http://www.unesco.org/new/es/unesco/

Ibernón, F. (1998), La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional, Barcelona, España.

Pérez Islas, José (2012), Encuesta Nacional de valores en Juventud 2012, Dirección de Investigación y Estudios sobre Juventud del (IMJUVE-IIJ, UNAM), México, 2012

Peschard, Jacqueline (1994), La cultura política democrática, Cuadernos de Divulgación de la Cultura Democrática, núm. 2, Instituto Federal Electoral, México.

Subsecretaría de Educación Pública (2011). Documento Base del Bachillerato General, México, D. F.

Vaquero, Luis; Galván, Sergio y Morales Francisco (Coord.) (2014), Informe, País sobre la calidad de la ciudadanía, INE-Colegio de México, México.

Published

2015-07-08

How to Cite

Hernández Peredo, R. H. (2015). Diagnosis of the Democratic Political Culture of the Bachelor. Universita Ciencia, 4(Especial), 34–41. https://doi.org/10.5281/zenodo.8187202