Learning Strategies Using the ATNOVA Technology Platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8184698

Keywords:

constructivism, guided learning, non-contact studies, asynchronous communication, virtual learning environments, learning strategies

Abstract

The central issue is not communication technology, but how the new pedagogy and the insertion of ICTs come to hit the traditional pedagogical model, by creating a new pedagogy based on them. In this sense, the hiring of teachers will not have the objective of teaching classes but rather working in production groups, educational materials, being a network tutor. These changes will determine the form, the content, and the logistical conditions of virtual teaching. This research allowed us to obtain more information about how students learn at different levels of studies, different academic modalities, and determine what learning strategies are used when working with the Technological Platform of the University of Xalapa and thereby determine whether or not learning is encouraged. It is argued that the use of the Technological Platform of the University of Xalapa helps to promote learning in students, however, information was obtained on how students learn, what learning strategies are used when working with the Technological Platform of the Universidad de Xalapa and thereby determine its relevance. Questionnaires to students and interviews with managers and teachers were used, the results show that the managers and teachers of the institution agree on the importance of teachers and especially students using learning strategies in their training through technological platforms.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Esperanza de Jesús García Ayala, Universidad de Xalapa

Doctora en Educación, docente de la Universidad de Xalapa

References

Carneiro, Roberto. Et al (2008) “Las TIC y los nuevos paradigmas educativos: la transformación de la escuela en una sociedad que se transforma- Los desafíos de las TIC para el cambio educativo” Metas Educativas 2021. OEI, Editorial Fundación Santillana.

Coll, César (2005) “Psicología de la Educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y comunicación: una mirada constructivista.

Coll, César (2007) TIC y prácticas educativas: realidades y expectativas, ponencia presentada en la XXII Semana Monográfica de la Educación, Madrid, Fundación Santillana. http://www.oei/tic/santillana/coll.pdf Fecha de consulta 14 de Agosto de 2012.

Da Cruz, Fagundes Léa (2008) “Las condiciones de la innovación para la incorporación de las TIC en la educación- Los desafíos de las TIC para el cambio educativo” Metas Educativas 2021. OEI, Editorial Fundación Santillana.

Delors, J. et al (1996) Educacão: um tesouro a descubrir,Oporto, Editorial Santillana/UNESCO, Madrid.

Hernández Sampieri, Roberto, et. al. (2010) “Metodología de la investigación” Ed. Mc Graw Hill.

Martínez, Carreras Ma. Antonia, (2005) Tesis doctoral “Diseño de un entorno colaborativo y su aplicación a plataformas de aprendizaje” Departamento de Ingeniería de la Información y conocimiento, Universidad de Murcia, España.

Padilla, Marcia (2008) “Tipos de indicadores: una mirada reflexiva en Los desafíos de las TIC para el cambio educativo” Metas Educativas 2021. OEI, Editorial Fundación Santillana.

Piscitelli, Alejandro (2008) “Nativos e inmigrantes digitales: una dialéctica intrincada pero indispensable en Los desafíos de las TIC para el cambio educativo” Metas Educativas 2021. OEI, Editorial Fundación Santillana.

Segura, M., Candioti, C. y Medina, C. (2007) “Las TIC en la educación: panorama internacional y situación española, Documento básico de la XXII Semana Monográfica de la Educación, Fundación Santillana, Madrid. http://www.oei.es/tic/xxiisantillana.htm. Fecha de consulta 16 de Agosto de 2013.

Sunkel Guillermo (2006) “Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en la educación en América Latina. Una exploración de indicadores, Santiago de Chile, CEPAL.

Published

2015-07-08

How to Cite

de Jesús García Ayala, E. (2015). Learning Strategies Using the ATNOVA Technology Platform. Universita Ciencia, 4(Especial), 42–54. https://doi.org/10.5281/zenodo.8184698