Human Right to the Science Current Status in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8125327

Keywords:

Human Rights, ESCER, Right to Science, Science and Technology, Third Generation Rights

Abstract

The purpose of this article is to analyze the current situation of science as a human right in Mexico, as well as the achievements that have been made regarding its regulatory framework.

The interest in developing this approach arises from the fact that science and technology have been scarcely analyzed as part of economic, social, cultural and environmental rights (ESCER), despite
the fact that, currently, the dissemination of information and technological development have gained relevance as fundamental components of the information society.

Likewise, it is important not to disregard that science is a public good: although Mexico has been a pioneer country in terms of defending these rights in its constitution, the National Science and Technology System has not been
able to guarantee access this human right enshrined both in the Political Constitution and in several instruments of which Mexico is a party; which points to the need to analyze the efforts and advances of our State so that the right to
science is a reality for Mexicans.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Armando Hernández Cruz, Universidad de Xalapa

Licenciado, maestro y doctor en Derecho por la UNAM; y maestro en Derecho Electoral por la Escuela Judicial Electoral del Tribunal Electoral del Poder Judicial de la Federación. Además, cuenta con las licenciaturas en Economía por la UNAM, Periodismo, (SEP- CENEVAL) y Ciencias de la Comunicación (Universidad INNOVA). Tiene especialidades en Derechos Humanos (UNAM), Derecho Constitucional y Administrativo (UNAM) y Derecho Parlamentario. Es profesor de la UNAM desde 1995. Actualmente imparte clase en la División de Estudios de Posgrado de la Facultad de Derecho de dicha universidad y otras instituciones en México. Es investigador nacional nivel II por el Sistema Nacional de Investigadores del CONACYT (2020-2023).

References

Beuchot, M. (2008). Filosofía y Derechos Humanos. México: Siglo XXI Editores.

Camhaji, A., Acosta, A., & Íñiguez, R. (2020). Forum 56. Derecho Humano a la Ciencia: su incorporación obligada en la LGBTI. Obtenido de Foro Consultivo Científico y Tecnológico AC: http://www.foroconsultivo.org.mx/FCCyT/revista-forum/forum-56-derecho-humano-la-ciencia-su-incorporaci%C3%B3n-obligada-en-la-lgcti#:~:text=El%20derecho%20a%20la%20ciencia,lugar%20de%20nacimiento%20u%20otro.

CNDH. (2019). Derechos Económicos, Sociales, Culturales y Ambientales (DESCA). México: Comisión Nacional de Derechos Humanos.

Conacyt. (2022). COMPARATIVO ENTRE LA LEY DE CIENCIA Y TECNOLOGÍA Y EL ANTEPROYECTO DE LEY GENERAL EN MATERIA DE HCTI. México: Gobierno de México.

Cuevas, M. (2019). Las tres generaciones de los Derechos Humanos. CODHEM, 93-102.

DOF. (08 de mayo de 2023). DECRETO por el que se expide la Ley General en Materia de Humanidades, Ciencias, Tecnologías e Innovación, y se reforman y adicionan diversas disposiciones de la Ley Federal de las Entidades Paraestatales y de la Ley de Planeación. Diario Oficial de la Federación.

Dreier, R. (2021). Derecho y Jusricia. Bogotá: Editorial Temis S.A:.

Elizalde, R. R., & Bonzo, C. (2018). Los derechos difusos en México. Una mirada desde el derecho comparado. Dike, 27-50.

Espinoza, R., & Gómez, K. (2023). El derecho humano a la ciencia: contenido, principios y garantías. Revista del posgrado en derecho de la UNAM , 21-83.

Gobierno de México. (2023). Qué es el Conacyt. Obtenido de Conacyt: https://conacyt.mx/conacyt/que-es-el-conacyt/#:~:text=El%20Consejo%20Nacional%20de%20Ciencia,tecnol%C3%B3gica%20de%20M%C3%A9xico%20y%20bajo

Mendoza, E., & al, e. (2019). Derecho Económico. México: IURE Editores.

ONU. (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Santiago: CEPAL.

Poder Legislativo del Estado de Jalisco. (4 de Agosto de 2021). Poder Legislativo del Estado de Jalisco. Bibilioteca Virtual. Obtenido de https://congresoweb.congresojal.gob.mx/BibliotecaVirtual/busquedasleyes/Listado.cfm#Leyes

Sánchez, V. (27 de junio de 2017). Los desafíos de la ciencia y tecnología mexicana. Obtenido de Cienciamx: http://www.cienciamx.com/index.php/sociedad/politica-cientifica/16361-desafios-ciencia-tecnologia-mexicana#:~:text=%2D%20El%20desarrollo%20cient%C3%ADfico%20y%20tecnol%C3%B3gico,los%20esquemas%20de%20jubilaci%C3%B3n%20y

UNESCO. (2020). El Derecho a la Ciencia. Obtenido de UNESCO: https://es.unesco.org/fieldoffice/montevideo/DerechoALaCiencia#:~:text=%E2%80%9CToda%20persona%20tiene%20derecho%E2%80%A6%20a,de%20los%20Derechos%20Humanos%2C%20Par%C3%ADs%2C

Published

2023-08-04

How to Cite

Hernández Cruz, A. (2023). Human Right to the Science Current Status in Mexico. Universita Ciencia, 11(31), 29–42. https://doi.org/10.5281/zenodo.8125327