Women in the SNI. Equal Opportunities?
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.6639915Keywords:
Gender Perspective, SNI, Equal OpportunitiesAbstract
The purpose of this article is to reflect on the gender perspective, it is aimed at the search for the deconstruction of cultural codes that give rise to the inequality of opportunities between men and women and, in that context, analyze the income and permanence of University academics in the National System of Researchers (SNI), created by the National Council of Science and Technology of Mexico. The SNI obeys a public policy that seeks to increase research productivity with quality. Through the analysis of data reported by the Veracruzana University and the University of Quintana Roo, it was found that the presence of women in the SNI is lower than that of men, in both Universities, and that the highest levels have reached men. From this finding, throughout the work, we reflect on several questions: is there really equal opportunities between men and women for admission and permanence in the SNI? have the proposals to include a gender perspective been functional? Does the SNI achieve its task of raising quality? Why are women unable to produce in quality and quantity equal to men?
Metrics
References
ABRAHAM, A. y otros. (1986). El enseñante es también una persona: un inédito enfoque interdisciplinario que arroja nueva luz sobre la condición íntima del educador. Barcelona: Gedisa.
BALL, S. (1999). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. España: Paidós.
BOURDIEU, P. (1999). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
CARRERAS, M. (1985). El personal académico femenino en la UNAM, II Foro universitario de la mujer. México: Facultad de Psicología, UNAM.
ELIZONDO A. (1999). Las trampas de la identidad en un mundo de mujeres. México: Ítaca.
DÍAZ BARRIGA, A. (1998). Los programas de evaluación (estímulos) en la comunidad de investigadores. Un estudio en la UNAM. México: Tercera Época.
GALAZ Jesús (2012) La reconfiguración de le profesión académica en México, Universidad Autónoma de Sinaloa y Universidad Autónoma de Baja California, México.
HIERRO, G. (1997). Filosofía de la educación y género. México: Torres Asociados.
IBARRA COLADO, Eduardo (1991). “Evaluación del trabajo académico y diferenciación salarial: El cómo de la modernización en la UNAM” en Perfiles Educativos, No. 53-54, Julio-Diciembre, México: UNAM.
IBARRA Colado (1993). “El futuro de la Universidad en México. Los resortes de la diferenciación”en El Cotidiano, No. 55, Junio, México: UNAM.
KOHH, Alfie (1994). “Por qué no funcionan los programas de incentivos” en Universidad Futura. Vol. 5, No. 15, México: UNAM.
LAMAS, M. (1996) La Tarea, Revista de Educación y Cultura de la Sección 47 del SNTE. No. 8. Enero- marzo.
LÓPEZ VILLARREAL. B (1997). “Modelos de análisis de las trayectorias de formación de los investigadores” en HIERRO, Graciela (comp). Filosofía de la educación y género. México: Torres y Asociados.
MELGAREJO, Patricia (2000). ¿Eres maestro normalista y/o profesor universitario? La docencia cuestionada. México: Universidad Pedagógica Nacional: Plaza y Valdés.
NARANJO, Carmen (1981). La mujer y el desarrollo. México: Secretaría de Educación Pública.
ARISTÓTELES, Ética nicomaquea, 5a. ed., trad. de Antonio Gómez Robledo, México, Porrúa, 1973, colección Sepan cuanto.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.