Transiting from the Intelligence Monopoly to Multiple Intelligences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7007611

Keywords:

Education, Creativity, Intelligence, Multiple intelligences

Abstract

Scientific knowledge has long sought to clear doubts and cling to certainties, that is, to dissipate the complexity of phenomena, to simplify them. This leads to mutilated knowledge, which makes the blindness of knowing evident. And it is that the word complexity - says Morin - does not have a noble heritage, be it philosophical, scientific, or epistemological. On the contrary: "it suffers a heavy semantic tare, because it carries within itself confusion, uncertainty, disorder". Absolute definitions such as "intelligence" become sterile, since it can not be summed up in a single concept, intelligence cannot be reduced to a single simple idea, otherwise it would fall into simplicity. The idea would be to try to develop from the school a level of intelligence or intelligences according to the aptitudes, interests and concerns of our students.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Georgina Sotelo Ríos, Universidad Veracruzana

Es maestra en Estética y Arte por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, licenciada en Ciencias y Técnicas de la Comunicación y doctorante en Educación Relacional y Bioaprendizaje. Es docente de la Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales de la UV.

Martha Patricia Domínguez Chenge, Universidad Veracruzana

Es doctora en Tecnología Educativa por la Universidad de las Islas Baleares, en España. Cuenta con las maestrías en Comunicación y Tecnologías Educativas por el ILCE y en Literatura Mexicana, por la UV. Estudió las licenciaturas en Ciencias de la Comunicación y en Sociología, ambas en la UV. Profesora universitaria con perfil PROMEP; responsable del cuerpo académico Comunicación, cultura y sociedad del conocimiento. Actualmente es directora de la Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales.

References

Bhom, David (2002). Sobre la creatividad. Barcelona: Kairós

Dossey, Larry (2004) El poder curativo de la mente. México: Alamah.

Gardner, Howard (2010). La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples del siglo XXI. Barcelona: Paidós.

Gardner, Howard (2011). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

Goleman, Daniel (1998). Inteligencia emocional. Buenos Aries: Vergara Editor.

Goleman, Daniel (2009). El espíritu creativo. España: Zeta Bolsillo.

Jensen, Eric (2010). Cerebro y aprendizaje. Madrid: Narcea.

Vilar, Sergio (1997) La nueva racionalidad. Comprender la complejidad con métodos transdisciplinarios. Barcelona, España: Kairós.

Published

2016-12-05

How to Cite

Sotelo Ríos, G., & Domínguez Chenge, M. P. (2016). Transiting from the Intelligence Monopoly to Multiple Intelligences. Universita Ciencia, 5(14), 68–78. https://doi.org/10.5281/zenodo.7007611