Autonomous Reading and Creation of Digital Resources: Way to Strengthen the Cognitive Reserve

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6621699

Keywords:

Autonomous Reading, Digital Resources, Cognitive Reserve, Technology

Abstract

Education plays a fundamental and transversal role in people's lives, as it is a tool that helps create more just, equitable and tolerant societies. The 2030 Sustainable Development Agenda recognizes this, by including it not only as Objective N ° 4, which establishes “guaranteeing inclusive, equitable and quality education and promoting lifelong learning opportunities for all”, but also give it a prominence that goes through all other Sustainable Development Goals (SDGs). In this context, and having as a frame of reference the Right to Education, it is that the authors of the following text present this proposal that considers reading as a competence and conceiving it rather than as an instrument, as a way to strengthen thinking better. Consequently, the promotion of autonomous reading in and out of the classroom becomes an ideal strategy to preserve the cognitive reserve healthy, so - through various exercises such as the creation of digital resources - is that you bet on strengthen the habit of reading as a protective factor of cognitive impairment.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Georgina Sotelo Rios, Universidad Veracruzana

Doctora en Educación Relacional y Bioaprendizaje, maestra en Estética y Arte por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, licenciada en Ciencias y Técnicas de la Comunicación por la UX. Es docente de tiempo completo en la Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales de la UV. 

Martha Patricia Domínguez Chenge, Universidad Veracruzana

Doctora en Tecnología Educativa por la Universidad de las Islas Baleares, en España. Es Maestra en Comunicación y Tecnologías Educativas por el ILCE y Maestra en Literatura Mexicana por la UV. Estudió las licenciaturas en Ciencias de la Comunicación y en Sociología, ambas en la UV. Profesora universitaria con perfil PRODEP, responsable del cuerpo académico Comunicación, cultura y sociedad del conocimiento.

Manuel Ignacio Martínez Acuña, Universidad Veracruzana

Es egresado de la carrera de Informática de la UV y maestro en tecnologías educativas por el Instituto Universitario de Puebla, actualmente es candidato a doctor en Eco-educación. Forma parte del cuerpo académico de "Comunicación, Cultura y Sociedad del Conocimiento" dónde es responsable de la línea de investigación Gestión del Conocimiento. Catedrático de tiempo completo en la Universidad Veracruzana, asignado a la Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales, campus Xalapa.

References

Carnero Pardo C, Del Ser T. (2007) “La educación proporciona reserva cognitiva en el deterioro cognitivo y la demencia”. España, recuperado de la Revista Neurología. Núm. 22, pp. 78–85 consultado en abril del 2019.

Esteve Esteve, M; Collado Gil, Á (2013) “El hábito de la lectura como factor protector de deterioro cognitivo”. España, recuperado de la Gaceta Sanitaria; Núm. 27, p. 68-71 consultado el julio del 2019.

Estudio: "Aportes para la Enseñanza de la Lectura - Informe para la Oficina Regional de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO para América Latina y el Caribe" Unesco 2016.

Estudio: "Hábitos de lectura en México, sin cambios positivos" Parametría Investigación Estratégica, Análisis de Opinión y Mercado; México 2003.

Fundación Pascual Margall. https://blog.fpmaragall.org/actividades-diarias-para-aumentar-la-reservacognitiva.

Garrido, Felipe (2013) Manual del buen promotor. México: Conaculta.

Jarvio Fernández Olivia (2016). "Programa Universitario de Formación de Lectores" Universidad Veracruzana.

Solé Isabel (2012), “Competencia lectora y aprendizaje”. España, recuperado de la Revista Iberoamericana de Educación, Núm. 52 p. 43-61 consultado en julio del 2019.

Published

2020-04-01

How to Cite

Sotelo Rios, G., Domínguez Chenge, M. P., & Martínez Acuña, M. I. (2020). Autonomous Reading and Creation of Digital Resources: Way to Strengthen the Cognitive Reserve. Universita Ciencia, 9(24), 147–157. https://doi.org/10.5281/zenodo.6621699

Issue

Section

Artículos