The SEP Virtual Tutorial Program as a Teaching and Teaching Technician Training Process in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6621663

Keywords:

Tutoring, Virtual Tutor, Induction, E-Learning, Peer

Abstract

Today virtual environments in basic education have great importance in learning, since from preschool, primary, secondary and high school technology is used to learn from a distance, learning never ends, so the SEP to maintain high educational standards and To strengthen the purpose of the educational quality indicated in Article 3 Constitutional has implemented the accompaniment to the training of new teachers of basic education through both face-to-face and virtual tutoring, so that an expert teacher grants support and personalized monitoring for up to two years to the new teacher in its incorporation to the public educational service, in such a way that it contributes to the educational achievement and permanence of the tutored teacher. Tutorial work is an alternative to support new teachers to reinforce their skills in training children and thereby reduce the rates of disapproval, dropout and poor performance.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Juan Fidel Medina Martínez, Universidad de Xalapa

Académico: Maestro en Gestión de la Calidad; Especialista en Defensa Penal; Normalista Licenciado en Educación Primaria; Licenciado en Derecho. Diplomado en Educación. Actualmente funge como Subdirector de Escuela Primaria; Tutor de Educación Superior; Consultor; Defensor Social; Abogado

References

Álvarez- González, M. (2017). Hacia un modelo integrador de la tutoría en los diferentes niveles educativos. Revista Educatio Siglo XXI, 35(2), 21-42. doi:10.6018/j/298501.

Álvarez- González, M. (2018). La función tutorial en Formación Profesional | Head teacher’s tasks in Vocational Training. ESPIRAL. Recuperado de https://doi.org/10.25115/ECP.V12I23.1942

Coordinación Nacional del Servicio Profesional Docente (2014) Marco general para la organización y funcionamiento de la Tutoría en Educación Básica Ciclos escolares 2014-2015 y 2015-2016. México, SEP.

Coordinación Nacional del Servicio Profesional Docente (2016) Marco general para la organización y funcionamiento de la Tutoría en Educación Básica Ciclos escolares 2016-2017 y 2017-2018. México, SEP.

Coordinación Nacional del Servicio Profesional Docente (2017) Marco general para 145 la organización y funcionamiento de la Tutoría en Educación Básica Ciclos escolares 2017-2018 y 2018-2019. México, SEP.

Coordinación Nacional del Servicio Profesional Docente (2018) Marco general para la organización y funcionamiento de la Tutoría en Educación Básica Ciclos escolares 2018-2019 y 2019-2020. México, SEP.

Gómez, Alicia (2016). Enseñanza en la virtualidad: el docente y el tutor par, una asociación provechosa para el aprendizaje. En: Inter Cambios, Vol. 3, nº1.

Mañú Noain, José Manuel. (2006) Manual de tutorías. Ediciones íntegra Narcea,Madrid, España.

Martín, X. y OTROS (2003). Tutoría. Técnicas, recursos y actividades. Madrid,Alianza Editorial.

Sobrado Fernández, Luis. (2007) La tutoría educativa como modelo de acción orientadora: perspectiva del profesorado tutor. XXI Revista de educación.Universidad de Santiago de Compostela.

Published

2020-04-01

How to Cite

Medina Martínez, J. F. (2020). The SEP Virtual Tutorial Program as a Teaching and Teaching Technician Training Process in Basic Education. Universita Ciencia, 9(24), 126–146. https://doi.org/10.5281/zenodo.6621663

Issue

Section

Artículos