Evaluation for Teaching Permanence in the Light of the Right to Education in Mexico. Reflections on the Design of Sectorial Policy 2013-2018
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.6617590Keywords:
Education, Teacher Evaluation, Public Policies, Formative EvaluationAbstract
The sectoral evaluation policy for teaching permanence used by the Mexican State in the period 2013-2018, established various lines of action that, in consideration of the federal administration in turn, were aimed at guaranteeing effective protection of the fundamental right to education. Likewise, the postulates of the sectoral policy of teacher evaluation, its adjustment with public policies with a human rights perspective and the approach that was made of the categories of acceptability and adaptability typical of an International Law of Human Rights are addressed. In addition to the above, it is prudent to consider the stages of this evaluation and its link with a training approach that tends to reflect on the role of the teacher and the student in the teaching-learning process.
Metrics
References
Ávila, M.; Calatayud, M. A.; Cantón, I.; Castillo, S; y, Zaitegui, N. (2010). La evaluación como proceso sistemático para la mejora educativa. España: Ministerio de Educación Cultura y Deporte.
Brown, S. (2015). “La evaluación auténtica: El uso de la evaluación para ayudar a los estudiantes a aprender”. Relieve (21) (2). Valencia: Universitat de Valencia.
Cano García, E. (2005). El portafolio del profesorado universitario. Un instrumento para la evaluación y para el desarrollo profesional. Barcelona: Octaedro-Ice, Universidad de Barcelona.
Casanova, M. A. (2004). Evaluación y calidad de centros educativos. Madrid. España: La Muralla.
Colomina, R. y otros. (2001). “Interactividad, mecanismos de influencia educativa y construcción del conocimiento en el aula” en Coll, C; Palacios, J; y, Marchesi, A. (Comp.). (2001). Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar. Madrid: Alianza.
Comité de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. (1990). Observación General número 3, La índole de las obligaciones de los Estados Parte (párrafo 1 del artículo 2 del Pacto). Quinto periodo de sesiones.
Comité de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. (1999). Observación General número 13. El derecho a la educación. (Artículo 13 del Pacto). Vigésimo primer periodo de sesiones.
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos.
Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias para la comprensión y producción de textos. 2ª ed. México: McGraw Hill.
Jongitud Zamora, J. del C. (2017). “El derecho humano a la educación superior en México”. Revista de Educación superior (46) (182). México: ANUIES.
Knight, P. (2005). El profesorado de educación superior. Formación para la excelencia. Madrid: Narcea.
Ley General de educación (vigente hasta el 29 de septiembre de 2019).
Ley General del Servicio Profesional Docente (vigente hasta el 29 de septiembre de 2019).
Mateo Andrés, J. y Martínez Olmo, F. (2008). La evaluación alternativa de los aprendizajes. Barcelona: Editorial Octaedro.
Ministerio de Educación Pública. (2013). La evaluación formativa. Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.