The Importance of History. Leisure Teaching in Secondary School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6599895

Keywords:

History, Strategy, Ludic, Learning, Didactics, Teaching

Abstract

History as a subject usually causes problems of apathy in many students, not only  on Primary and Secundary level education, this is also presented on higher Mexico  Education levels as High school. Through the educational reforms that have been implemented, where the main objective is to improve teaching and that students  achieve the expected learning. Concerned about the role played by the teacher and  their practice in relation to the student and their learning.  The last modification that was made was the Reform of Basic Education 2011  (RIEB), where different strategies are proposed to transform the classes by  implementing a didactic form that favors creativity, reflection, being critical,  implementing and promoting responsible use of digital media; components with  which the student must count when they finish basic education degree. Reasons for  which it has been sought to change the teaching models, avoiding the regular class,  improving the activities that benefit memorial learning.  One of the strategies that has had the greatest impact on the different professional  practices is learning while playing, implementing recreational activities in order for  the student to learn the different contents, hand in hand with the game. 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Jorge Alejandro Trejo Alarcón, Universidad Veracruzana

Maestro en Educación Básica (UPN). Licenciado en Antropología Histórica (U.V.)  Docente de tiempo completo en el Colegio Real Victoria y sus líneas de investigación  son didáctica, aprendizaje basado en problemas, pensamiento crítico y estrategias  lúdicas. Publicó el libro Barras Bravas. Ódiame más. Por una política pública en  México y fue colaborador en el libro Historia de la ORTEUV

References

Arias y Simarro, Concepción. (2010). ¿Cómo enseñar la Historia? Técnicas de apoyo para los profesores. México: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO).

Caillois, Roger. (1994). Los Juegos y los Hombres. La Máscara y el Vértigo. México: FCE

Cooper, Hilary. (2002). Didáctica de la Historia en la Educación Infantil y Primaria.España: Morata.

Furlan, Alfredo. (2000). Metodología en la Enseñanza en Antología de Medios para la Enseñanza. México: UPN

González, Alba Susana. (2000). Andamiajes para la Enseñanza de la Historia. España: Lugar.

Huizinga, Johan. (2008). Homo Ludens. España: Alianza/Emecé.

Mariotti, Fabián. (2014). Creatividad y Desarrollo de la Personalidad a través del Juego. México: Trillas.

Murphy, Julia. (2007). Más de 100 ideas para enseñar Historia. España: Graó.

Rodríguez, Xavier. (s/m,1998). “El Nuevo Milenio y la Enseñanza de la Historia” en Enseñar Historia. Número 1, México. p.p. 4-6.

Salazar Sotelo, Julia. (2001). Problemas de enseñanza aprendizaje de la historia. ¿…Y los maestros qué enseñamos por historia? México: UPN.

Saldaña. (1997). Libro del Maestro 5to. Grado. México: SEP.

Secretaría de Educación Pública SEP (2011). Programa Escuelas de Calidad (PET) 2011. México: SEP.

Secretaria de Educación Pública SEP. (2007). Guía didáctica de Formación Cívica y Ética para la educación primaria. México: SEP.

Secretaría de Educación Pública SEP. (2011). Programa de Estudios 2011. México: SEP.

Vargas, Raúl. (s/m-1998). “Reflexiones en torno al programa de Historia en Educación Secundaria”, en Enseñar Historia. Número 1, México, p.p. 7-9.

Vázquez, María de la Luz. (2000). Historia Universal de la Antigüedad al Renacimiento. México: Limusa.

Published

2020-12-02

How to Cite

Trejo Alarcón, J. A. (2020). The Importance of History. Leisure Teaching in Secondary School Students . Universita Ciencia, 9(26), 81–91. https://doi.org/10.5281/zenodo.6599895

Issue

Section

Artículos