Academic Writing: A Tool that Allows to Link Music and Education to Generate Investigation

Authors

  • Alejandra Roa Márquez Universidad Libre de Psicología de Puebla

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6599735

Keywords:

Academic writing, Academic literacy, Music, Educational Research

Abstract

This article finds in academic writing a tool through which music can be linked with education to generate research at higher educational levels. Part of the reflection and theoretical analysis of academic literacy: scope and possibilities. To support a methodological work in three phases: analysis of the educational phenomenon, design and application of educational tools, and production and presentation of the learning product. Same that was applied to a group of twenty-five regular student of the subjects of Pedagogical Practices I and II of the Bachelor's degrees in Orchestral Instruments, Piano and Guitar, of the Higher Institute of Music of the State of Veracruz. Obtaining as a result a Digital Anthology entitled “Music in education. Anthology of Pedagogical Research Works”, divided into five parts: Educational Research, Historical-Contextual Research, Didactic-Pedagogical Proposal, Design of Learning Experiences and Critical Essay. To finally show the study's findings, through a table that reports the development and potentialization of skills and competences that the learners acquired.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Alejandra Roa Márquez, Universidad Libre de Psicología de Puebla

Licenciada en Lengua y Literatura Hispánica por la Universidad Veracruzana. Maestra en Psicoanálisis y Cultura por la Universidad Libre de Psicología de Puebla. Doctora en Educación por la Universidad de Xalapa.

References

Camacho-Quiroz, R. M. (2013). La lectura en México, un problema multifactorial. Contribuciones desde Coatepec(25), 153-156.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer, y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Hernández, G. (2009). Escritura académica y formación de maestros ¿Por qué no acaban la tesis? Tiempo de Educar, 10(19), 11-40.

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGrawHill.

Márquez, A. (2017). Sobre lectura, hábito lector y sistema educativo. Perfiles Educativos, 39(155), 3-18.

Mosquera, I. (2013). Influencia de la música en las emociones. Realitas, Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 1(2), 34-38.

Nigro, P. (2006). Leer y escribir en la Universidad: propuestas de articulación con la escuela media. Educación y Educadores, 9(2), 119-121.

Otaola, P. (2015). La investigación en musicología desde una perspectiva pluridisciplinar. DEDiCA. Revista de Educación y Humanidades(8), 77-95.

Real, A. E. (2020). Diccionario de la lengua española. Obtenido de: https://dle.rae.es/m%C3%BAsico

Restrepo, B. (2009). La investigación-acción educativa y la construcción de saber pedagógico.

Reyes-Angona, S., & Fernández-Cárdenas, J. M. (2015). La escritura académica en la formación en línea de docentes de escuelas públicas mexicanas. REDIE,17(2), 1-15.

Serrano, M., Duque, Y., & Madrid, A. (2012). Prácticas de escritura académica en la universidad ¿reproducir o transformar? Educere, 16(53), 93-108.

Torres, A. (2017). Leer y escribir en la universidad: una experiencia desde una concepción no instrumental. Estudios Pedagógicos, 43(1), 311-329.

Published

2020-12-02

How to Cite

Roa Márquez, A. (2020). Academic Writing: A Tool that Allows to Link Music and Education to Generate Investigation. Universita Ciencia, 9(26), 22–49. https://doi.org/10.5281/zenodo.6599735

Issue

Section

Artículos