Perception of the Benefit of Global Quality Tools for Business Process Improvement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6963603

Keywords:

quality, process improvement, quality tools, decision making

Abstract

The objective of this research is to identify the main quality instruments defined at the international level, and subsequently to validate the perception of specialists in the field of quality with respect to the benefit of these instruments in the improvement of business processes. An instrument was designed to present the main quality tools, techniques and methodologies that can be used in manufacturing, service, and commercial companies. The instrument
was applied to academic specialists in the topic of quality, taking as a sample those who integrate the Faculty of Business and Technologies and the Faculty of Engineering, Mechanical and Electrical Engineering, Ixtaczoquitlán Campus of the Universidad Veracruzana. The main result of this study indicates that the technique to be used should be focused on the size of each of the companies, also taking into consideration the line of business. Based on this information, it presents a proposal that serves as a guide for business decision makers to know which techniques, tools, or methodology they can apply in their activities to improve their processes.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Omar Juárez Rivera, Universidad Veracruzana

Doctor el Gobierno y Administración Pública. Docente de tiempo completo en la Universidad Veracruzana, Facultad de Negocios y Tecnologías en el campus Ixtaczoquitlán, México. Se especializa en temas de recursos humanos, administración de pymes y finanzas.

Oscar Yahevh Carrera Mora, Universidad Veracruzana

Doctor en Ciencias Administrativas y Gestión para el Desarrollo. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Docente de tiempo completo de la Universidad Veracruzana, Facultad de Negocios y Tecnologías campus Ixtaczoquitlán, México.

Mauricio Lascurain Fernández, Universidad Veracruzana

Doctor por la Universidad Autónoma de Madrid en el Programa de Nueva Economía Mundial. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores e investigador de tiempo completo del Instituto de Investigaciones Jurídicas de la Universidad Veracruzana, México

References

Ahmed, S. y Hassan, M.(2003).“Survey and case investigations on application of quality management tools and techniques in SMIs”. International Journalof Quality & Reliability Management, 20 (7): 795-826.

Arango, J.J. (2022). Factores determinantes de la consolidación empresarial: Un enfoque integrador desde el emprendedor, la empresa y el entorno. Contaduría y Administración UNAM, 67 (2), 2022,91 117.

Arévalo, F., Castillo, P., Aguayo, J., Hernández, R., León, A., & Martínez, C. (2018, Diciembre). Las 5's como herramienta para la mejora continua en las empresas. Revista Iberoamericana de Ciencias, 5(6), 10.

Bijani, G. (2016). UF1871 - Elaboración de la documentación Técnica (5.1 ed.). España: Elearning.

Cantú, J. H. (2011). Desarrollo de una cultura de calidad (4th ed.). Monterrey, Nuevo león, México: Mc Graw Hill educación.

Carro, R., y González, D. (2012). Administración de la calidad total.

Cuatreacasas, L., y Gonzalez, J. (2017). Gestión integral de la calidad (5a ed.).Barcelona, España: Profit.

Cuatreacasas, L., y Gonzalez, J. (2017). Gestión integral de la calidad (5a ed.).Barcelona, España: Profit.

Dale, B. y McQuater, R. (1998). Managing Business Improvement and Quality: implementing Key Tools and Techniques. Blackwell Business, Oxford.

Greene, R. 1993 Global Quality: A Synthesis of the World’s Best Management Models. American Society for Quality Control Press, Milwaukee, WI.

Gutiérrez, H., y De la Vara, R. (2013). Control estadístico de la calidad y Seis Sigma (Tercera Edición ed.). (P. E. Roing, & A. L. Delgado, Eds.) D.F.,México, México: Mc Graw-Hill.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. D. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta ed.). CDMX, Ciudad de México, México: Mc Graw Hill Education.

INEGI (2018). Esperanza de vida de los negocios en México. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/temas/evnm/

Marcelino, M., y Ramírez, D. (2014). Administración de la calidad; nuevas perspectivas (Primera ed.). D.F., México: Grupo Editorial Patria.

Published

2022-08-05

How to Cite

Juárez Rivera, O., Carrera Mora, O. Y., & Lascurain Fernández, M. (2022). Perception of the Benefit of Global Quality Tools for Business Process Improvement. Universita Ciencia, 10(28), 3–19. https://doi.org/10.5281/zenodo.6963603