Importance of Raising Awareness about Climate Change in University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7392244

Keywords:

environmental education, environmental indicators, environmental awareness, university education, environment

Abstract

The environmental crisis due to global warming has affected society and biodiversity, the increase in greenhouse gases due to human activity has been increasing every year, which is why an environmental culture is necessary. The present investigation was carried out with the objective of demonstrating the importance of environmental awareness,
mainly in universities. That is why the research is documentary since it was consulted in various bibliographical materials to associate and argue the information, thus applying the deductive method. In conclusion, it is of utmost importance to create an environmental culture through the inclusion of environmental education in universities so that future professionals are able to change their lifestyle for a more sustainable one, in the same way, the role of universities it is vital for its great contributions such as studies, censuses, analysis, among others.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gladys Hernández Romero, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Licenciada en Educación con especialidad en Ciencias Sociales. Maestra y doctora en Educación. Profesora de licenciatura, maestría y doctorado en la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, México

References

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2020). La emergencia del cambio climático en América Latina y el Caribe: ¿seguimos esperando la catástrofe o pasamos a la acción? Disponible en: https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45677

Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos. (2018). Ley General de Cambio Climático. Ciudad de México: Diario oficial de la federación.

Corbetta, S. (2018). Educación y ambiente en la educación superior universitaria: itinerarios en clave de la perspectiva crítica latinoamericana. Revista Educación, 43(1), 534-549. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.29143

Cruz, N. y Páramo, P. (2020). Educación para la mitigación y adaptación al cambio climático en América Latina. Educación y Educadores, 23(3), 469-489. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.6.

González, A., y Camacho, M. (2017). Emisión de gases de efecto invernadero de la fertilización nitrogenada en México. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas,8(8),1733-1745.

Instituto Nacional de Ecología y Cambio Climático (INECC). (2018). Cultura Climática. Resumen Informativo: Ciudad de México. Disponible en: https://cambioclimatico.gob.mx/materiales-impresos/

Instituto Nacional de Ecología y Cambio Climático (INECC). (2021). Programa institucional del Instituto Nacional de Ecología y Cambio Climático 2020-2024. Disponible en: https://www.gob.mx/inecc/articulos/programas-inecc

Instituto Nacional de Ecología y Cambio Climático (INECC). (2021). Informe Nacional de Calidad del Aire 2019, México. Disponible en: http://189.240.101.244:8080/xmlui/handle/publicaciones/349

Jaimes, J., Gómez, E., y Severiche, C. (2016). La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible. Telos, 18(2),266-281.

Lucas, A. (2018). Más de una década de cambio climático en Chile: análisis de las políticas domésticas. Boletín mexicano de derecho comparado, 51(153), 587- 625. https://doi.org/10.22201/iij.24484873e.2018.153.13651

Medellín, P., y Nieto, L. (2007). Medio ambiente y educación superior: implicaciones en las políticas públicas. Revista de la Educación Superior, XXXVI (142), 31-42.

Naciones Unidas. (1992). Convención marco de las naciones unidas sobre el cambio climático. Río de Janeiro: Naciones Unidas.

Organización Meteorológica Mundial (OMM). (2020). Declaración de la OMM sobre el estado del clima mundial en 2019. Disponible en: https://library.wmo.int/index.php?lvl=notice_display&id=21704#.YxEVKXbMLIU

Organización Panamericana de la Salud (OPS). (2016). Calidad del aire. Disponible en: https://www.paho.org/es/temas/calidad-aire

Pernía, J., Palacios, L., Trasfi, M., Sanabria, M., y Chópite, M. (2022). Revista de Ciencias Sociales (Ve), 28(1), 367-385.

Rosado, J. (2018). Usando el método de control sintético para analizar la efectividad del Protocolo de Kioto para reducir las emisiones de CO2, CH4 y N2O en España. Revista de Economía del Rosario, 21(2), 341-379.

Sistema Nacional de Información Ambiental y de Recursos Naturales. (2018). Informe de la Situación del Medio Ambiente en México 2018. Disponible en: https://apps1.semarnat.gob.mx:8443/dgeia/informe18/index.html

Published

2022-12-05

How to Cite

Hernández Romero, G. (2022). Importance of Raising Awareness about Climate Change in University Students. Universita Ciencia, 10(29), 73–86. https://doi.org/10.5281/zenodo.7392244