Reflections and Prospects about Educational Innovation for the XXI Century
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7383089Keywords:
educational innovation, prospecting, concept, learningAbstract
The text was constructed as a reflective essay, whose main intention was to reflect on the concept of educational innovation, its understandings and prospects for the 21st century; this based on documentary methodology of primary and secondary sources, which allowed us to identify that the concept is polysemic and has been co-constructed by various disciplines and understandings over time, according to specific contexts and their respective needs, however, It was concluded that, in the 21st century, it is essential to emphasize lifelong learning, learning to be and learning to learn, as a means to respond by adapting to the change of a chaotic, uncertain, polarized and contrasting reality.
Metrics
References
Aguerrondo, I. (1992). La Innovación educativa en América Latina: Balance de cuatro décadas—UNESCO Biblioteca Digital [Biblioteca digital].Unesdoc. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000262474_spa
Ahmed, P. K., Shepard, C. D., Ramos, L., &Ramos, C. (2012). Administración de la innovación. Pearson.
Ausubel, D., Novak, J. D., & Hanesian, H.(1983). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. Trillas.
Barreno, M., Barreno, Z., & Olmedo, A. C. (2018). La educación superior y su vinculación con la sociedad: Referentes esenciales para el cambio. Revista Universidad y Sociedad, 10(3), 40–46.
Blindé, J. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento: Informe mundial de la UNESCO [Biblioteca digital].Unesdoc. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141908
Bruner, J. (1988). Desarrollo cognitivo y educación. Morata.
Chambon, J. L., David, A., & Devevey, J. M. (1982). Las innovaciones sociales.Presses Universitaires.
Darwin, C. (1859). El origen de las especies. FreeEditorial. https://www.suneo.mx/literatura/subidas/Charles%20Darwin%20El%20Origen%20de%20las%20Especies.pdf
Díaz-Barriga, F. (2013). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 37–57.
Drucker, P. (1985). Innovación y emprendedurismo. Harper Row Publiching.
Ezpeleta, J. (2005). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 2(1), 403–424.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido (52a ed.). Siglo XXI. https://fhcv.files.wordpress.com/2014/01/freirepedagogia-del-oprimido.pdf
Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Kairós.
Hernández, Y. M. (2015). Factores que favorecen la innovación educativa con el uso de la tecnología: Una perspectiva desde el proyecto coKREA. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 45 (Mayoagosto), 38–52
Holec, H. (1980). Learner trainning: Meeting needs in self-directed learning. En H. B. Altman & C. Vaughan, Foreing language learning: Meeting individual needs (pp. 30–45). Pergamon
Huberman, A. M. (1973). Cómo se realizan los cambios en la educación: Una contribución al estudio de la innovación [Biblioteca digital]. Unesdoc. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000137712
Johnson, S. (2011). Las buenas ideas. Una historia natural de la innovación [Ideas subrayadas]. Asier Gallastegi. https://korapilatzen.com/wpcontent/uploads/2015/06/BuenasIdeas-Steven-Jhonsonkorapilatzen.com_.pdf
Kuramoto, J. (2007). Sistemas de innovación tecnológica. CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Peru/grade/20100513020845/InvPolitDesarr-3.pdf
Margaleg, L., & Arenas, A. (2006). ¿Qué entendemos por Innovación Educativa? A propósito del desarrollo curricular. Perspectiva Educacional, 47, 13–31.
Morin, E. (2011). La vía para el futuro de la humanidad (N. Petit, Trad.; 1a ed.).Paidós.
Mumford, M. (2002). Social Innovation: Ten cases from Benjamin Franklin.Creativity Research Journal, 14,253–266. https://doi.org/10.1207/S15326934CRJ1402_11
OCDE-Eurostat. (2006). Manual de Oslo. Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación (J. Zamorano, Trad.; 3a ed.). OCDE. http://www.itq.edu.mx/convocatorias/manualdeoslo.pdf
Porter, M. E. (1990). La ventaja competititva de las naciones. FreePress.
Quinn, J. (1992). Inteligencia empresarial.Free Press.
Ríos, D. (2009). Características personales y profesionales de profesores innovadores. XXXIX(1–2), 153 169.
San Román, T. (2010). Educar para la escuela o educar ¿para qué vida?Revista A Fondo, 56, 1–4.
Sánchez, A. A. (2011). Pedagogía de la interioridad: Aprender a ser desde uno mismo. Narcea Ediciones.
Tushman, M., & Nadler, D. (1986). Organizing for innovation. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2307/41165203
Vargas, J., & Flecha, R. (2000). El aprendizaje dialógico como “experto” en resolución de conflictos. Contextos Educativos. Revista de Educación, 3, 81–88. https://doi.org/10.18172/con.465
Zacarías, I. G. (2018). Las políticas de evaluación educativa en América Latina. Revista Fuentes, 20(2), 29–35. http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v20.i2.02
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.