Gender Roles as a Social Structure that Forms the Masculine and the Feminine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7125975

Keywords:

Sex Roles, Gender identity, Masculinity, Femininity, Co-education

Abstract

Throughout time much has been written regarding the differences between men and women based on biology; but the above is not enough nor does it justify the psychological, social and cultural gap established between the sexes. It is important to reveal the prevailing sexist ideology and how it permeates the lives of human beings in different spheres. The idea is to raise awareness regarding the phenomenon of sexual roles and make it very clear that they are only behavioral aspects of the culture and society in which they occur, therefore they are not universal or determinants of the meaning of being a man or a woman or of sexual preference. The transmission and the way in which they are assumed form in individuals, from an early age, their psychological identity, the above is part of the socialization process. Education has a responsibility, from the early years, to raise elements of equity in the study programs to reduce the gap between genders. This intervention includes equitable teaching to train free human beings.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Francisco Javier Pérez Montiel, Universidad de Xalapa

Jefe de la licenciatura en Psicología de la Universidad de Xalapa

References

Ajamil, Menchu. (2002). Taller de educación no sexista. Madrid: Cruz Roja Juventud, D. L.

Álvarez Gayou Jurgenson, J. L. (1988). Elementos de Sexología, México; Ed. Interamericana.

Alzón, C. (1982). Mujer mitificada, mujer mistificada. París; Editorial Ruedo Ibérico.

Bandura, A. y H. Walters R. (1974). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid; Alianza Universidad.

Beauvoir, Simone de. (1977). El Segundo Sexo. 2 tomos. Buenos Aires, Argentina; Siglo XXI.

Blat. Gimeno, Amparo (1994). Informe sobre la igualdad de oportunidades educativas entre los sexos. Revista Iberoamericana de Educación. (1-11).

Collange, Christiane. (1986). No es fácil ser hombre. El mundo masculino visto por la mujer. Barcelona; Seix Barral.

Lamas, Martha (1987). La encrucijada del género. Nexos Vol. 10 N° 15. México; p17-19

Lamas, Martha. (comp). (1997). El Género: La construcción cultural de la diferencia sexual. México; Porrúa-PUEG.

Maisonneuve, Jean. (1964). Psicología Social. Buenos aires, Argentina; Paidos.

Malinowski, Bronislaw. (1963). Estudio de la Psicología Primitiva. Buenos Aires, Argentina; Paidos.

Malinowski, Bronislaw. (1971). La Vida Sexual de los Salvajes. Madrid, España; Morata.

Mead, Margaret (1982). Adolescencia, Sexo y cultura en Samoa. Barcelona, Laia.

Mead,Margaret.(1992). Sexo y Temperamento. Barcelona;Paidos. castellano: Desarrollo de la sexualidad humana, diferenciación y dimorfismos de la identidad de género. Madrid; Editorial Morata.

Subirats, Marina. (2002). Mujer y educación. Educar para la igualdad, educar desde la diferencia. Barcelona, Graó.

Welldon, Estela V. (1993). Madre, virgen, puta. Idealización y denigración de la maternidad. España; Siglo XXI.

Published

2012-08-06

How to Cite

Pérez Montiel, F. J. (2012). Gender Roles as a Social Structure that Forms the Masculine and the Feminine. Universita Ciencia, 1(1), 54–60. https://doi.org/10.5281/zenodo.7125975