High-Performance Mexican Postgraduate Programs Focused On Agroecosystems, A Proposal For Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6577388

Keywords:

High Organizational Performance, Collective Action, Organizational Resilience, Literature Review, Vosviewer

Abstract

Mexico demands to have high-performance postgraduate degrees, that is, those that have international competence level, specifically in agroecosystems field; however, those offered in the central and south-southeastern region are not. Thus, it is appropriate to ask what organizational phenomena are affecting high-performance postgraduate programs offer. This work considers that collective action and organizational resilience impact on high organizational performance. A literature review was carried out in Scopus for period 2010-2021 and data were analyzed using VOSviewer 1.6.17 software for bibliometric networks creation. Results show connectivity between concepts and collective action and organizational resilience are determinants for high organizational performance, however there are very few studies of this type in Latin America. It is concluded that it is necessary to carry out studies in Mexico in institutions that offer postgraduate programs in agroecosystems at Consolidated level.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriela S. Zárate Canseco, Universidad de Xalapa

Estudiante del programa de posgrado Doctorado en Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Xalapa.

César Augusto García Soberano, Universidad de Xalapa

Doctor en Educación, Vicerrector de Educación Virtual y Mixta

References

Barnard, C. I. (1959). Las funciones de los elementos dirigentes. Documentación Administrativa.

Casanova Pérez, L., Martínez Dávila, J. P., López Ortiz, S., Landeros Sánchez, C., López Romero, G., & Peña Olvera, B. (2015). El agroecosistema comprendido desde la teoría de sistemas sociales autopoiéticos. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 6(4), 855–865.

Castillo, L., y Velázquez, D. (2015). Sistemas complejos adaptativos, sistemas socio- ecológicos y resiliencia. Quivera, 17(2), 11–32.

Colegio de Postgraduados. (2021). Plan de Estudios 2021 Doctorado en Agroecosistemas Tropicales.

Colegio de Postgraduados Campus Veracruz. Coleman, J. (1990). Foundations of Social Theory. Belknap Press.

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología CONACYT. (2019). Informe General del estado de la Ciencia, la tecnología y la innovación. https://www.siicyt.gob.mx/index.php/transparencia/informes-conacyt/informegeneral-del-estado-de-la-ciencia-tecnologia-e-innovacion/informe-general-2019/4948-informe-general-2019/file

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología CONACYT. (2021a). Convocatoria PNPC. Convocatoria PNPC. https://www.conacyt.gob.mx/index.php/elconacyt/convocatorias-y-resultados-conacyt/convocatorias-pnpc

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología CONACYT. (2021b). Padrón del Programa Nacional de Posgrados de Calidad, PNPC. http://svrtmp.main.conacyt.mx/ConsultasPNPC/padron-pnpc.php

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología CONACYT. (2021c). Términos de Referencia para la renovación y seguimiento de Programas de Posgrado. de Waal, A. (2006). The characteristics of a high performance organization. Business Strategy Series.

Elster, J. (1989). Ulises y las sirenas. Estudios sobre racionalidad e irracionalidad. Fondo de Cultura Económica.

Hall, R. (1976). Organizaciones. Estructuras, procesos y resultados (Prentice-Hall (ed.); 2da ed.).

INEGI. (2021). Cuéntame de México. Población. http://www.cuentame.inegi.org.mx/poblacion/habitantes.aspx?tema=P

Martín Martín, A., Orduna Malea, E., Thelwall, M., & Delgado López Cózar, E. (2018). Google Scholar, Web of Science, and Scopus: A systematic comparison of citations in 252 subject categories. Journal of Informetrics, 12(4), 1160–1177. https://doi.org/10.1016/j.joi.2018.09.002

Miller, L. M. (2004). Acción colectiva y modelos de racionalidad. Estudios Fronterizos, 5(9), 107–130.

North, D. (1993). Instituciones. Cambio institucional y desempeño económico. Fondo de Cultura Económica.

Olson, M. (1991). La lógica de la acción colectiva: bienes públicos y la teoría de grupos. Limusa Noriega Editores.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2019). The Future of Higher Education in Mexico: Promoting Quality and Equity. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264309371

Pérez Vázquez, P., Leyva Trinidad, D. A., & Gómez Merino, F. C. (2019). Desafíos y propuestas para lograr la seguridad alimentaria hacia el año 2050. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 9(1), 175–189. https://doi.org/10.29312/remexca.v9i1.857

Popper, K. (1994). Models, Instruments and Truth. In The myth of the frameword. In defence of science and rationality. Paidos

Powell, W. W., & Di Maggio, P. J. (1999). El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional (W. W. Powell & P. J. Di Maggio (eds.); 1ra (españ). Fondo de Cultura Económica.

Quiroz Guerrero, I., Pérez Vázquez, P., Landeros Sánchez, C., Gallardo López, F., Velasco Velasco, J., & Benítez Badillo, G. (2021). Análisis bibliométrico del conocimiento científico sobre resiliencia de agroecosistemas. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas2, 12(4), 617–628.

Schaffhauser, P. (2014). El pragmatismo en la sociología: ¿hacia un nuevo giro epistemológico? Intersticios Sociales, 7, 1–33.

Scott, R. (2008). Institutions and Organizations. Ideas, Interest and Identities (3ra ed.). SAGE.

Toulmin, S. (1977). La comprensión humana. El uso colectivo y la evolución de los conceptos. Alianza Universidad

Van Eck, N. J., & Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics (1.6.17; pp. 523–538).

Published

2022-02-01

How to Cite

Zárate Canseco, G. S., & García Soberano, C. A. (2022). High-Performance Mexican Postgraduate Programs Focused On Agroecosystems, A Proposal For Study . Universita Ciencia, 88–110. https://doi.org/10.5281/zenodo.6577388