Education, Aesthetic Sense and Human Development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7020188

Keywords:

Humanity, Human Sense

Abstract

One of the most visited places in the world is undoubtedly La Alhambra, a palatial fortress in the city of Granda, Spain. It is a set of subtle and delicate buildings where nature, art, algebra, arithmetic, geometry, religion, literature, philosophy, architecture and design are exposed simultaneously creating a vision - and feeling – overall. Declared a World Heritage Site by UNESCO, it has competed with the Taj Mahal for being the seventh wonder of the world. A reflection of a cultured people, describing the Alhambra is not easy, but words such as exquisiteness, proportion or harmony could well be used on the aesthetic side, where we also appreciate that almost all branches of science are at the service of beauty

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Georgina Sotelo Ríos, Universidad de Xalapa

Licenciada en Ciencias y Técnicas de la Comunicación por la Universidad de Xalapa. Maestra en Estética y Arte con grado Cum Laude. Actualmente cursa el doctorado en Educación Relacional y Bioaprendizaje. Cuenta con la especialidad en Marketing Político

Martha Patricia Domínguez Chenge, Universidad Veracruzana

Licenciada en Ciencias y Técnicas de la Comunicación; Licenciada en Sociología; maestra en Literatura mexicana; maestra en Comunicación y Tecnología Educativa; doctora en Tecnología Educativa, por la Universidad de las Islas Baleares, España. Se ha desempeñado como reportera, jefa de prensa del IVEC; directora de medio gubernamental; editora; coordinadora de suplemento periodístico; técnico en Comunicación Educativa. Docente, jefa de la carrera de publicidad y relaciones públicas y Actualmente es directora de la Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales, en la UV.

References

Acha, Juan (2010). Educación artística. Escolar y profesional. México: Trillas.

Assmann, Hugo (2002). Placer y ternura en la educación. Hacia una sociedad aprendiente. Barcelona: Narcea Ediciones.

Bhom, David (2002). Sobre la creatividad. Barcelona: Kairós.

Bourriaud, Nicolas (2008). Estética Relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Canal Martínez, Margarita Edith et al, (2011). Educación relacional. Hacia un nuevo paradigma educativo. México: IETEC-Arana Editores.

Doczi, György (2004). El poder de los límites. Proporciones armónicas en la naturaleza, el arte y la arquitectura. Argentina: Editorial Troquel.

Gardner, Howard (2010). La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples del siglo XXI. Barcelona: Paidós.

Hargreaves, D.H. (2002). Infancia y educación artística. Madrid: Ediciones Morata

Lovelock, James (2007). La venganza de la tierra. Teoría de Gaia y el futuro de la humanidad. Barcelona: Editorial Planeta.

Morin, Edgar. (1999). El Método III. El conocimiento del conocimiento. Madrid: Ediciones Cátedra.

Morin, Edgar (2001). Amor, poesía, sabiduría. Barcelona: Seix Barral.

Morin, Edgar. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.

Porter Galetar, Luis. (2009) Entrada al diseño: juventud y universidad. México, Universidad Autónoma Metropolitana.

Porter Galetar, Luis. (2013). La Universidad de papel: diez años después (2003-2013). México: Publicaciones académicas- CAPUB

Tiezzi, Enzo (2006). La belleza y la ciencia. Hacia una visión integradora de la naturaleza. Barcelona: Icaria Milenrama.

Wagensberg, Jorge (2003). La rebelión de las formas. O cómo perseverar cuando la incertidumbre aprieta. Barcelona: TusQuets Editores.

Published

2016-04-04

How to Cite

Sotelo Ríos, G., & Domínguez Chenge, M. P. (2016). Education, Aesthetic Sense and Human Development. Universita Ciencia, 5(12), 91–102. https://doi.org/10.5281/zenodo.7020188