Basic education teachers: work behavior and emotions in a context of transformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16740350

Keywords:

Teachers, Emotions, Work stress, new Mexican school, Primary education

Abstract

This quantitative, non-experimental, cross-sectional study examines the relationship between workload, emotions, and socio-emotional skills in 150 primary school teachers facing the implementation of the New Mexican School model (NEM 2022). Validated instruments such as DER, MBI, CTVS, SWLS, and IREN were used. Results indicate that factors such as marital status, age, employment status, school sector, and professional seniority significantly influence emotional exhaustion, perceived effort, and negative emotions. Teachers with permanent contracts and longer tenure reported higher emotional fatigue. The study concludes that institutional support, social backing, and the development of socio-emotional competencies are crucial to mitigating the emotional toll of educational reforms. This research provides empirical evidence on teachers’ working conditions and guides the development of psychoeducational support strategies.

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Author Biographies

Claudia Karina Rodriguez Carvajal, Universidad Autónoma Indígena de México

Profesora de la Universidad Autónoma indígena de México. Licenciada en Psicología, maestra en Desarrollo Regional, doctora en Educación. SNII nivel C. Desarrolla proyectos de investigación en educación, desarrollo humano y psicología social. claudiarodriguez@uaim.edu.mx

José Ángel Vera Noriega, Universidad de Sonora

Profesor de tiempo completo en Universidad de Sonora, México. Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores (SNII) nivel 3 (SECIHTI), miembro de la Academia Mexicana de Ciencias. Temáticas de investigación: desarrollo social, diseño y evaluación educativa, formación de formadores, socialización escolar y calidad de vida en poblaciones vulnerables y de riesgo (rurales-indígenas).  jose.vera@unison.mx 

Carlos Javier del Cid García, Universidad Autónoma de Baja California

Profesor investigador de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Baja California. Doctor en Innovación Educativa, maestro en Innovación Educativa y licenciado en Psicología. Tiene reconocimiento del SNII nivel C y perfil PRODEP. Investiga la configuración de la profesión académica y procesos de convivencia escolar. carlos.cid@uabc.edu.mx

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Published

2025-08-08

How to Cite

Rodriguez Carvajal, C. K., Vera Noriega, J. Ángel, & del Cid García, C. J. (2025). Basic education teachers: work behavior and emotions in a context of transformation. Universita Ciencia, 13(37), 161–179. https://doi.org/10.5281/zenodo.16740350