Without Rights and Unprotected: a Story of Helplessness
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15120822Keywords:
Vulnerable groupsAbstract
This paper analyzes the 1983 Peruvian film Maruja en el infierno from a legal and philosophical human rights perspective. It presents a parallel between fiction and the reality of vulnerable groups in the Peruvian context, where they face a series of abuses and a lack of protection amid a conflict that reflects the social crisis of the Latin American country. For this study, references were made to some jurisprudence from the Inter-American system and contemporary legal-philosophical doctrines. This research is interdisciplinary, combining political philosophy, human rights, and Latin American cinema, thereby showing a convergence of philosophical and legal perspectives based on artistic experiences.
Metrics
References
Arese, L. y Svetko, F. (2014) Cine, política y derechos humanos. Universidad Nacional de Córdoba.
Aguilera, R. E. & López, R. (2004). Los derechos fundamentales en la teoría jurídica garantista de Luigi Ferrajoli. Instituto de Investigaciones Jurídicas de la UNAM.
Bedoya, R. (2009, 13 de julio). Maruja en el infierno, basada en Congrains. Blog de cine.
Bedoya, R. (2017). Maruja en el infierno, basada en Congrains. Páginas del diario de Satán. http://paginasdeldiariodesatan.blogspot.com/2009/07/maruja-en-el-infierno-basada-en.html Consultado 30 de enero de 2025.
Carbajal, E. (2020). Mentir sin nocimiento. La historiografía peruana e Historia de Mayta de Mario Vargas Llosa. Dialogía: revista de lingüística, literatura y cultura, (14).
Corte Interamericana de Derechos Humanos (2009). Caso Acevedo Buendía y otros ("Cesantes y jubilados de la Contraloría") vs. Perú. Interpretación de la Sentencia de Excepción Preliminar, Fondo, Reparaciones y Costas. Sentencia de 24 de noviembre. Serie C No. 210
Corte Interamericana de Derechos Humanos (2017). Caso Lagos del Campo Vs. Perú. Excepciones Preliminares, Fondo, Reparaciones y Costas. Sentencia de 31 de agosto. Serie C No. 340.
Corte Interamericana de Derechos Humanos (2018) Caso Poblete Vilches y otros Vs. Chile. Fondo, Reparaciones y Costas. Sentencia de 8 de marzo. Serie C No. 349.
Corte Interamericana de Derechos Humanos (2018) Caso Cuscul Pivaral y otros Vs. Guatemala. Excepción Preliminar, Fondo, Reparaciones y Costas. Sentencia de 23 de agosto. Serie C No. 359
Corte Interamericana de Derechos Humanos (2020). Caso de los Empleados de la Fábrica de Fuegos de Santo Antônio de Jesus y sus familiares Vs. Brasil. Excepciones Preliminares, Fondo, Reparaciones y Costas. Sentencia de 15 de julio. Serie C No. 407.
Corte Interamericana de Derechos Humanos (2021) Caso de los Buzos Miskitos (Lemoth Morris y otros) Vs. Honduras. Sentencia de 31 de agosto. Serie C No. 432
Corte Interamericana de Derechos Humanos (2023) Caso Miembros de la Corporación Colectivo de Abogados "José Alvear Restrepo" Vs. Colombia. Excepciones Preliminares, Fondo, Reparaciones y Costas. Sentencia de 18 de octubre. Serie C No. 506.
Corte Interamericana de Derechos Humanos (2024). Caso Aguirre Magaña Vs. El Salvador. Fondo y Reparaciones. Sentencia de 8 de marzo. Serie C No. 517
De la Vega, E. (2010) El cine mexicano en la encrucijada de las nuevas identidades, en: Blancarte, R. (coord.), Culturas e identidades. El Colegio de México.
Eco, U. (2012). El superhombre de masas. Debolsillo
Ferrajoli, L. (2000) El garantismo y la filosofía del derecho. Universidad Externado de Colombia.
Freire-Sánchez, A., & Vidal-Mestre, M. (2025). Documentalismo humanista y realismo mágico en la fotografía en Transtempo de Cristina García Rodero. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, (30). 153–174. https://doi.org/10.24310/fotocinema.30.2025.20583
Henao Holguin, D. (2019). Gamonalismo y redes de poder local en el nordeste Antioqueño, (Colombia, 1930-1953). Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, 11(28). 127–155. DOI: 10.5965/2175180311282019127
Mishra, P. (2017) La edad de la ira. Una historia del presente. Editorial Galaxia Gutenberg.
Monsiváis, C. (1976). Notas sobre la cultura mexicana en el siglo xx, en: Cosío Villegas (coord.), Historia general de México, tomo 2. El Colegio de México.
Organización de Naciones Unidas (2019) Relatoría especial sobre los derechos humanos de los desplazados internos, Reporte temático 2 (A/HRC/41/40).
Reche, F. (2019). La Industrialización por Sustitución de Importaciones (ISI): usos y sentidos de una expresión polisémica. Folia Histórica del Nordeste, 35, 27-50.
Salinas, P (2021). La ciudad post apocalíptica en Maruja en el infierno y Las malas intenciones. Cuadernos del CILHA, (35).
Serra, F., & Cucinotta, C. (2025). El género detrás de las cámaras. Mujeres fotógrafas europeas. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, (30). 5–20. https://doi.org/10.24310/fotocinema.30.2025.21196
Solís Sánchez, I. (2016). El caciquismo en México: la otra cara de la democracia mexicana. El caso del caciquismo urbano en el Estado de México. Estudios Políticos, 9, (37). 167-192.
Suprema Corte de Justicia de la Nación. Jurisprudencia de registro 2028891 [Mayo 2024] recuperado https://sjf2.scjn.gob.mx/detalle/tesis/2028891
Žižek, S. (2022). El sublime objeto de la ideología. Siglo XXI.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.