Proposal of a School Management Model for the Telesecundaria "Francisco Javier Clavijero”, from Xalapa, Veracruz (period 2016)

Authors

  • Verónica López Sánchez Universidad de Xalapa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8284194

Keywords:

School management, School administration, Pedagogical management

Abstract

This present work aims to identify the model under which the management methodology is circumscribed in the Francisco Javier Clavijero telesecundaria, in the city of Xalapa, Veracruz, during the period 2016, through the description of the different models, with the purpose of applying it in the present case. Educational changes must respond to the continuous progress of society and the adaptation needs that it demands, and cannot and should not be limited to sporadic revisions of study plans and programs; On the contrary, the depth and speed of these changes requires the construction of gradual and permanent mechanisms that allow the evaluation and reformulation of the curricular contents and the forms of management of the system and of the schools in response to an increasingly diverse demand.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Verónica López Sánchez, Universidad de Xalapa

Alumna de la Licenciatura en Ciencias de la Educación

References

DIARIO OFICIAL DE LA FEDERACIÓN. (2014). Acuerdo Secretarial 717. México, D.F., México: DOF.

Díaz, R. S. (2002). METAS DE LA EDUCACIÓN. México: Trillas.

Escudero, E. B., Pérez Morán, J., & Contreras Roldán, S. (2015). LAS TELESECUNDARIAS EN MÉXICO: RESULTADOS DE TALIS 2013. México: COLMEE: México 2015, Segundo Congreso Latinoamericano de Medición y Evaluación Educacional.

Hitt, M., Ireland, R., & Hoskinsson, R. (2004). ADMINISTRACIÓN ESTRATÉGICA: COMPETIVIDAD Y CONCEPTOS DE GLOBALIZACIÓN. México, D.F., México: THOMSON.

Jiménez Hidalgo, J., Martínez Jiménez, R., & García Mancilla, C. (2009). TELESECUNDARIA EN MÉXICO: UN BREVE RECORRIDO HISTÓRICO POR SUS DATOS Y RELATOS. México. D, F.

López, P. (2010). VARIABLES ASOCIADAS A LA GESTIÓN ESCOLAR COMO FACTORES DE CALIDAD EDUCATIVA. (F. d. Universidad de Chile, Ed.) Estudios Pedagógicos XXXVI(1), 147-158.

Navarro Rodríguez, M. (2009). GESTIÓN ESCOLAR: RESULTADOS DE INVESTIGACIÓN, DEL DISCURSO A LA REALIDAD EN LAS ESCUELAS. Durango, Dgo., México: Universidad Fuente: (López, 2010, pág. 151) 30 Pedagógica de Durango.

Secretaría de Educación Pública. (2010). PROGRAMA ESCUELAS DE CALIDAD: ALIANZA POR LA CALIDAD DE LA EDUCACIÓN, MÓDULO I, MODELO DE GESTIÓN EDUCATIVA ESTRATRÉGICA. México D.F., México: Secretaría de Educación Pública.

Published

2016-08-01

How to Cite

López Sánchez, V. (2016). Proposal of a School Management Model for the Telesecundaria "Francisco Javier Clavijero”, from Xalapa, Veracruz (period 2016). Universita Ciencia, 5, 24–30. https://doi.org/10.5281/zenodo.8284194