The Constitution of the teaching profession (development of the teaching figure)

Authors

  • Jocelyn del Carmen Gascón Salas Benemérita Escuela Normal Veracruzana Enrique C. Rébsamen
  • María Iveth Herrera Cruz Benemérita Escuela Normal Veracruzana Enrique C. Rébsamen

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8201368

Keywords:

Teacher, Figure, Rol Model, Teaching, Institution

Abstract

Pre-Hispanic education underwent a series of changes upon the arrival of the Spanish in Mesoamerican territory in 1519. Formerly there were four types of schools Ichpochcalli, Cuicacalli, Calmecac and Tepochcalli, the latter two being the most important. The role of the teacher was of great weight within this society, in the same way he was a respected and appreciated character by them. However, in the colony these schools disappeared and were replaced by schools where religious doctrine was taught. Likewise, the vision of the professor throughout these three centuries changed radically. In the first century, a teacher can be seen who teaches catechism to indigenous children by memorizing and repeating the imposed prayers. As well as the respectable figure of these, it can also be said that the friars were the sole center of education. There were also other types of teachers, including teachers of the noble art of reading and writing. These had to meet certain requirements, including being Spanish, knowing how to read and write in its different letters, among others. In the same way there were private teachers and the teacher called "the friend" her role was to teach the letters from the syllabary. Higher-level educational institutions boomed at this time, such as the Escuela de Cirugía, Academia de Bellas Artes, Jardín Botánico and the Colegio de Minería.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jocelyn del Carmen Gascón Salas, Benemérita Escuela Normal Veracruzana Enrique C. Rébsamen

Estudiante de la Licenciatura en Educación Secundaria con Especialidad en Telesecundaria de la
Benemérita Escuela Normal Veracruzana “Enrique C. Rébsamen”

María Iveth Herrera Cruz, Benemérita Escuela Normal Veracruzana Enrique C. Rébsamen

Estudiante de la Licenciatura en Educación Secundaria con Especialidad en Telesecundaria de la
Benemérita Escuela Normal Veracruzana “Enrique C. Rébsamen”

References

(1985), “Ordenanza de los maestros del nobolísimo arte de leer, escribir y contar (8 de enero de 1601)”, en El humanismo y la educación en la Nueva España, México, SEP/El Caballito, pp. 137-142.

(1996), “Enseñanza y nacionalismo intelectual al final de la colonia”, en Milada Bazant (coord.), Ideas, valores y tradiciones. Ensayos sobre historia de la educación en México. México, El Colegio Mexiquense, pp. 79-95.

Definición ABC 2007. (2007). Definición de Docente. Recuperado el 20 de abril de 2015. Sitio web: http://www.definicionabc.com/general/docente.php#ixzz3XmLFgApd

Gómez M. (2002). “El modelo tradicional de la pedagogía escolar: Orígenes y precursores”. Recuperado el 23 de abril de 2015. Sitio web: http://www.utp.edu.co/~chumanas/revistas/revistas/rev28/gomez.htma

Gonzalbo, Pilar (1985), “El orden que los religiosos tienen en enseñar a los indios la doctrina, y otras cosas de policía cristiana”, en El humanismo y la educación en la Nueva España, México, SEP/El Caballito, pp. 37-46.

Kobayashi, Jóse María (1985), “La educación en la Nueva España del siglo XVI”, en La educación como conquista, México, El Colegio de México, pp. 175-185 y 190-194.

León-Portilla, Miguel (1958), “El concepto náhuatl de la educación”, en Siete ensayos sobre cultura náhuatl, México, UNAM, pp. 57-81.

Miranda, L. (2012). Historia de la educación en México. Recuperado el 20 de abril de 2015. Sitio web: http://es.slideshare.net/luzmymiranda/historia-de-la-educacin-en-mxico-15490843

Mondragón, C. (2009). La educación en el México Antiguo: Tenochtitlán. Recuperado el 20 de abril de 2015. Sitio web: http://www.toltecayotl.org/tolteca/index.php?option=com_content&view=article&id=570%3Ala-educacion-en-el-mexico-antiguo-tenochtitlan-cristinamondragon&catid=15%3Anotas-de-prensa&Itemid=159

Tanck de Estrada, Dorothy (1977), “El gremio de maestros de primeras letras”, “Los maestros” y “La vida escolar”, en La educación ilustrada, 1786-1836. Educación primaria en la ciudad de México, México, El Colegio de México, pp. 90-102, 206-210 y 214-231.

Published

2015-07-08

How to Cite

Gascón Salas, J. del C., & Herrera Cruz, M. I. (2015). The Constitution of the teaching profession (development of the teaching figure). Universita Ciencia, 4(Especial), 232–242. https://doi.org/10.5281/zenodo.8201368