Teacher Performance Evaluation Proposal for the Benito Juárez García Elementary School in El Huérfano, Municipality of Chiconquiaco, Veracruz

Authors

  • Claudia Itzel Velázquez Martínez Universidad de Xalapa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8190693

Keywords:

assessment, teacher performance, quality education

Abstract

The objective of this research is to be able to present a proposal to carry out the evaluation of teacher performance in a primary school, with this it seeks to contribute to the definition of the dimensions that should be considered as necessary to obtain reliable and consistent information with teaching practice; In the same way, considering self-evaluation as part of this process with a formative nature and contributing to decision-making for the improvement of teaching. The foregoing is based on what is established by law in Article 3 of the Constitution, where the search for quality education is ensured.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Claudia Itzel Velázquez Martínez, Universidad de Xalapa

Licenciada en Educación Primaria, alumna de la maestría en Docencia y Evaluación Educativa de
la Universidad de Xalapa

References

Casanova, M. A. (1998). La evaluación educativa: escuela básica. Madrid, España: Muralla.

De Chaparro, G. J., Romero F., Rincón C., Jaime, G. (2008). Evaluación de desempeño docente. Cuadernos de Lingüística Hispánica, núm. 11, enero-junio, 2008, pp. 167-178. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja-Boyacá, Colombia

Estrada, L. (s.f.). El desempeño docente. Artículo no publicado de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Carabobo-Venezuela.

Martínez, J. F. (2013). Combinación de mediciones de la práctica y el desempeño docente: consideraciones técnicas y conceptuales para la evaluación docente. Pensamiento educativo.

Revista de investigación educacional Latinoamericana, 50 (1), 4-20.

Murillo Torrecilla, F. J., González de Alba, V. y Rizo Moreno, H. H. (2007). Evaluación del desempeño y carrera profesional docente. Un estudio comparado entre 50 países de América y Europa. Publicado por la Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe OREALC/UNESCO Santiago.

Sampieri Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.

SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA. (2009). Plan de Estudios 2009. Educación Básica. México: SEP.

Valdés, V. H. (2000). “En un mundo de cambios rápidos, sólo el fomento de la innovación en las escuelas permitirá al sistema educacional mantenerse al día con los otros sectores”. Ponencia presentada en el Encuentro Iberoamericano sobre Evaluación del Desempeño Docente. OEI, México, 23 al 25 de mayo. Disponible en: http://www.oei.es/de/rifad01.htm

Published

2015-07-08

How to Cite

Velázquez Martínez, C. I. (2015). Teacher Performance Evaluation Proposal for the Benito Juárez García Elementary School in El Huérfano, Municipality of Chiconquiaco, Veracruz. Universita Ciencia, 4(Especial), 166–182. https://doi.org/10.5281/zenodo.8190693