Student Citizenship Training and Exercise at the Universidad Autónoma de Chiapas (UNACH)
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8187655Keywords:
Citizen education, citizen exercise, Citizenship, Mechanisms for the promotion of citizenshipAbstract
A set of problems and social changes is questioning the explanations traditions that allowed some understanding of social dynamics. this is challenging intensely the meaning and functioning of institutions, including education. It above is generating a growing interest in citizen training in the field of higher education. Universities are increasingly committed to improving the way in which they promote training and citizen exercise in their students. This is possible due to the role of sociocultural structures and contexts in the development of people and the potential for cultural change and political awareness of the university student. In The Autonomous University of Chiapas can and should better address this aspect that closely relates education to the most pressing problems that impact our life together. This study provides contextualized information about exercise student citizen in relation to the facilities or difficulties that the university context offers to himself.
Metrics
References
Andrade, G. G. (2014). Educación y nostalgia: La experiencia en procesos de formación, una historia de vida. Tuxtla Gutiérrez, Chiapas: Historia Herencia Mexicana Editorial
Banco Mundial. (2012). Violencia Juvenil en México. Reporte de la situación legal y los programas gubernamentales, preparado por el equipo para la atención de la violencia. Banco Mundial
Bolívar, A. (2007). Educación para la ciudadanía. Algo más que una Asignatura. Barcelona: Graó.
Cázares, H. L. (et al.).(2008). Técnicas actuales de investigación documental. México: Trillas-UAM
Cortina, A. (2010). Los valores de una ciudadanía activa en Toro B. y Tallone A. (Coord.)(2010). Educación, valores y ciudadanía. (p.95-107) España: OEI
Delors, J. (1996). La Educación encierra un Tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI.
Dewey J. (1995). Democracia y educación. Madrid: Morata
Díaz-Barriga, A. (2014). El papel de los instrumentos de mediación entre teorías y datos en Díaz- Barriga, A. y Luna, A. (Coords.)(2014). Metodología de la investigación cualitativa (pp. 43-64). México: UATx
Favela, A. (2009). Los ciudadanos y la democracia en el México del siglo XXI. México: Universidad Autónoma Metropolitana García G., E. (2000). Vigotsky. La construcción histórica de la psique. México: Trillas
García, S. y Lukes, S. (comps.) (1999). Ciudadanía: justicia social, identidad y participación. Madrid: siglo XXI
González, G. (2014). Influjo de la teoría en el proceso de investigación en Díaz-Barriga, A. y Luna, A. (Coords.)(2014). Metodología de la investigación educativa (pp. 19-42). México: UATx
Kimlicka, W. (1996). Ciudadanía multicultural. Barcelona: Paidós
Ochman, Marta; Cantú Escalante, Jesús. (2013). Sistematización y evaluación de las competencias ciudadanas para sociedades democráticas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, Enero- Marzo, 63-89.
Oraisón, M. (2010). Individuación y participación: tensiones en la construcción de ciudadanía en Toro, B. y Tallone, A. (Coords.) (2010). Educación, valores y ciudadanía . (pp. 75-94). España: OEI
Pinal., K. (2006). Apuntes de metodología y redacción. Guía para la elaboración de un proyecto de tesis. México: Orozco
Rojas S., R. (2000). Métodos para la investigación social. Una propuesta dialéctica. México: Plaza y Valdés.
Ruiz, A. y Chaux, E. (2005). La formación de competencias ciudadanas. Colombia: Ascofade
Savater, F. (1992). Política para Amador. España: Ariel
Torres, J. (2006) La desmotivación en el profesorado. Madrid: Ed. Morat
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Universita Ciencia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.