Student Citizenship Training and Exercise at the Universidad Autónoma de Chiapas (UNACH)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8187655

Keywords:

Citizen education, citizen exercise, Citizenship, Mechanisms for the promotion of citizenship

Abstract

A set of problems and social changes is questioning the explanations traditions that allowed some understanding of social dynamics. this is challenging intensely the meaning and functioning of institutions, including education. It above is generating a growing interest in citizen training in the field of higher education. Universities are increasingly committed to improving the way in which they promote training and citizen exercise in their students. This is possible due to the role of sociocultural structures and contexts in the development of people and the potential for cultural change and political awareness of the university student. In The Autonomous University of Chiapas can and should better address this aspect that closely relates education to the most pressing problems that impact our life together. This study provides contextualized information about exercise student citizen in relation to the facilities or difficulties that the university context offers to himself.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marco Antonio Hernández Falcón, Universidad Veracruzana

Estudiante del doctorado en Investigación Educativa de la Universidad Veracruzana, maestro en Psicopedagogía por la Universidad Autónoma de Chiapas (UNACH), licenciado en Psicología por la Universidad Veracruzana, profesor de la UNACH, miembro del cuerpo académico “currículum, evaluación y psicopedagogía” (adscrito a la facultad de humanidades), coordinador del centro de apoyo psicopedagógico y del programa de acción tutorial de la facultad de ciencias agrícolas, docente de materias como: sociedad actual, naturaleza del conocimiento, aprender a aprender, psicología y educación.

References

Andrade, G. G. (2014). Educación y nostalgia: La experiencia en procesos de formación, una historia de vida. Tuxtla Gutiérrez, Chiapas: Historia Herencia Mexicana Editorial

Banco Mundial. (2012). Violencia Juvenil en México. Reporte de la situación legal y los programas gubernamentales, preparado por el equipo para la atención de la violencia. Banco Mundial

Bolívar, A. (2007). Educación para la ciudadanía. Algo más que una Asignatura. Barcelona: Graó.

Cázares, H. L. (et al.).(2008). Técnicas actuales de investigación documental. México: Trillas-UAM

Cortina, A. (2010). Los valores de una ciudadanía activa en Toro B. y Tallone A. (Coord.)(2010). Educación, valores y ciudadanía. (p.95-107) España: OEI

Delors, J. (1996). La Educación encierra un Tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI.

Dewey J. (1995). Democracia y educación. Madrid: Morata

Díaz-Barriga, A. (2014). El papel de los instrumentos de mediación entre teorías y datos en Díaz- Barriga, A. y Luna, A. (Coords.)(2014). Metodología de la investigación cualitativa (pp. 43-64). México: UATx

Favela, A. (2009). Los ciudadanos y la democracia en el México del siglo XXI. México: Universidad Autónoma Metropolitana García G., E. (2000). Vigotsky. La construcción histórica de la psique. México: Trillas

García, S. y Lukes, S. (comps.) (1999). Ciudadanía: justicia social, identidad y participación. Madrid: siglo XXI

González, G. (2014). Influjo de la teoría en el proceso de investigación en Díaz-Barriga, A. y Luna, A. (Coords.)(2014). Metodología de la investigación educativa (pp. 19-42). México: UATx

Kimlicka, W. (1996). Ciudadanía multicultural. Barcelona: Paidós

Ochman, Marta; Cantú Escalante, Jesús. (2013). Sistematización y evaluación de las competencias ciudadanas para sociedades democráticas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, Enero- Marzo, 63-89.

Oraisón, M. (2010). Individuación y participación: tensiones en la construcción de ciudadanía en Toro, B. y Tallone, A. (Coords.) (2010). Educación, valores y ciudadanía . (pp. 75-94). España: OEI

Pinal., K. (2006). Apuntes de metodología y redacción. Guía para la elaboración de un proyecto de tesis. México: Orozco

Rojas S., R. (2000). Métodos para la investigación social. Una propuesta dialéctica. México: Plaza y Valdés.

Ruiz, A. y Chaux, E. (2005). La formación de competencias ciudadanas. Colombia: Ascofade

Savater, F. (1992). Política para Amador. España: Ariel

Torres, J. (2006) La desmotivación en el profesorado. Madrid: Ed. Morat

Published

2015-07-08

How to Cite

Hernández Falcón, M. A. (2015). Student Citizenship Training and Exercise at the Universidad Autónoma de Chiapas (UNACH). Universita Ciencia, 4(Especial), 90–102. https://doi.org/10.5281/zenodo.8187655