ICT and its Impact on School and Teacher Performance. An Approach to the Attitudes of High School Teachers and Students in Artículo 3° vespertino

Authors

  • Hilda López Domínguez Universidad de Xalapa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8121323

Keywords:

tic, Baccalaureate, education

Abstract

The present work, still in progress, intends to investigate some incidents that result from the use made by the students of the Baccalaureate Article 3° Constitutional Afternoon of information and communication technologies (ICT) and their relationship with their school performance, as well as also on the performance that teachers establish from this new dynamic in which young people use ICT more frequently. Various studies have revealed some advantages as well as risks that can be obtained from the use that the population makes of ICTs depending on the type of ICT to which they have access, as well as the frequency of use and the purposes of said use. In this sense, and given the context in which we operate and which shows the need to "update" and adapt to this new dynamic, it is clear that young people, given their closeness and greater ease in relating to technology, may be the most benefited or affected. And given that the educational field is not exempt from the consequences as long as it is a merely social process, it is necessary to investigate the attitudes adopted by students and teachers that, although it is not a comprehensive vision, due to the number of actors part of what educational, allows to advance in depth about the educational in relation to ICT.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Hilda López Domínguez, Universidad de Xalapa

Licenciada en Pedagogía. Maestra en Investigación en Psicología Aplicada a la Educación y
actualmente Estudiante del Doctorado en Investigación Educativa

References

Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. México:Fondo de Cultura Económica.

Asociación Mexicana de Internet (AMIPCI). (2013). http://www.amipci.org.mx/?P=editomultimediafile&Multimedia=348&Type=1

Bauman, Z. (1996). Teoría sociológica de la posmodernidad. Espiral, (vol. II). México: Universidad de Guadalajara.

Bisquerra, R. (1989). Métodos de Investigación Educativa. Guía Práctica. Barcelona, España, CEAC.

Buxarrais, M. R.; Noguera, E.; Tey, A.; Burguet, M. y Duprat, F. (2011). La influencia de las TIC en la vida cotidiana de las familias y los valores de los adolescentes Castells, M. (2000). La era de la información. El problema de la identidad. Madrid: Alianza.

Cabero, J (1998). Impacto de las nuevas tecnologías de la informqción y la comunicación en las organizaciones educativas, en Lorenzo, M. (Coord.): Enfoques en la organización y dirección de instituciones educativas formales y no formales. Granada: Grupo editorial Universitario, 197- 206.

García Cabrero, B., Loredo Enríquez, J. & Carranza Peña, G. (1999). Articulo cero. Revista cero,6(19) Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=0

García Jurado (2008). Globalización y cultura. México: Cultural Integration Consultants.

Hernández, G. y Hernández, E. (2011). El impacto de las TIC en la educación. Por una didácticamedial.

Hernández, G.; Juárez, A.; Landgrave, R, y Mendoza, A. (2012). Enseñanza constructivista delálgebra. Narrativa de cuatro voces. México: Arana Editores.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI. (2011). http://www.inegi.org.mx/inegi/contenidos/espanol/prensa/comunicados/modutih10.asp

Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI. Estadísticas sobre disponibilidad y uso de tecnología de información y comunicaciones en los Hogares, 2011. México: INEGI.

Livingstone. S.; Haddon, L.; Görzing, A. y Ólafsson, K. (2011). Risks and safety on the internet: The perspective of European children. Full findings. LSE, London: Kids Online.

Rodríguez, N. (2010). Construcciones de la didáctica medial para el desarrollo de la educación superior en el Perú. Revista Investigación Educativa. No. 26. Vol. 14. Pág. 13-22.

Sevillano García, M. L. (2008). Investigar para innovar en enseñanza. Revista Religión y cultura. LVI (2008), 167-200

Sevillano García, M. L. (2008). Nuevas tecnologías, nuevos medios y didáctica buscan convergencias formativas. Bordon 59 (2-3) (451-474).

Trías, F. y Ardans, E. (2004). Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación docente. UNESCO.

Published

2015-07-08

How to Cite

López Domínguez, H. (2015). ICT and its Impact on School and Teacher Performance. An Approach to the Attitudes of High School Teachers and Students in Artículo 3° vespertino. Universita Ciencia, 4(Especial), 78–89. https://doi.org/10.5281/zenodo.8121323