The Non-Verbal Language of Teachers and its Incidence on Teaching Interaction. Perceptions of College Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8187375

Keywords:

Non-verbal communication, nonverbal language, kinesics, proxemics, paralinguistics, physical appearance and didactic interaction

Abstract

The classroom is a learning niche, a space for human interaction, it is not just a room where formal knowledge is learned, but skills, attitudes, emotions, needs and more are generated in the daily coincidence. The teacher is a person who is not limited, even if he wants to, to transmitting cognitive knowledge, he teaches with his own presence, posture, gestures, appearance, voice, looks... this being the reason why his non-verbal language reinforces, distracts or obstructs. the communication of school contents and the same interaction that he establishes with the students, more often than not without being aware of it. Hence, this research focuses on analyzing how the kinesic, proxemic, paralinguistic and physical appearance elements of the non-verbal language of the teachers of the Universidad Veracruzana affect the teacher-student interaction, and therefore in the communication of contents, contemplating that each Faculty has its own contextual cultural nature, where perceptions may vary. For its realization, the present study seeks to gather information, having as main informants students from two different faculties of four disciplinary areas of the Universidad Veracruzana. The information obtained will be contrasted between the faculties of the same area and between the different areas, which will allow a valid analysis of the situation that exists within the classrooms of the Universidad Veracruzana.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Alejandro Juárez Torres, Universidad Veracruzana

Licenciado en Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidad Veracruzana, maestro en Administración Pública por el Instituto de Administración Pública de Veracruz, candidato a Doctor
en Investigación Educativa por el Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad
Veracruzana. Académico de la Universidad Veracruzana desde el año 2006

References

Abraham, A. & colaboradores. (1986). El enseñante es también una persona. España: Gedisa.

Berlo, D. K. (1978). El proceso de la comunicación. Introducción a la teoría y a la práctica. Buenos Aires, Argentina: El ateneo.

Carreiras, M. (1997). Descubriendo y procesando el lenguaje. Madrid: Trotta.

Diccionario enciclopédico abreviado (7ª ed.) (1974) (Tomo II). España: Espasa-Calpe

Domínguez, A. (1988). Iniciación a las estructuras lingüísticas. México: Porrúa.

Grinder, M. (2004). Estrategias no verbales para la enseñanza: Guía personal para el manejo del salón de clases. México: Pax.

Hall, E. T. (1959/1973). The silent lenguage. [El lenguaje silencioso]. Estados Unidos de América: Doubleday Anchor Book.

------------- (1966/2003). La dimensión oculta (Trad. Félix Blanco). México: Siglo veintiuno. Hernández Méndez, G. (2011a). Práctica docente. Más allá de cuatro paredes, pizarrón y mesabancos. México: IETEC-Arana.

---------------------------- (2011b). Miradas docentes… percepciones estudiantiles. Revista docencia e investigación, 21, 71- 88.

Key, M. R. (1977). Nonverbal communication: A research guide & bibliography. [Comunicación no verbal: Una Guía de investigación y bibliografíca]. Estados Unidos de América: The Scarecrow Press, Inc.

Knapp, M. L. (1997). La comunicación no verbal: el cuerpo y el entorno (Trad. Marco Aurelio Galmarini). México: Paidós. (Obra original publicada en 1980).

Nodarse, J. J. (1962). Elementos de sociología. Nueva York: Minerva Books.

Paoli, A. (1977). La comunicación. México: Edicol.

Poyatos, F. (1994). La comunicación no verbal: cultura, lenguaje y conversación. España: Istmo.

Real academia española. (1970). Diccionario de la lengua española (19ª ed.). España: Espasa Calpe.

Rojas, S. R. (1983). El proceso de la investigación científica. México: Trillas.

Rulicki, S. & Cherny, M. (2007). Comunicación no verbal. Cómo la inteligencia emocional se expresa a través de los gestos. Buenos Aires, Argentina: Granica.

Urpí, M. (2004). Aprender comunicación no verbal. La elocuencia del silencio. México: Paidós.

Published

2015-07-08

How to Cite

Juárez Torres, A. (2015). The Non-Verbal Language of Teachers and its Incidence on Teaching Interaction. Perceptions of College Students. Universita Ciencia, 4(Especial), 65–77. https://doi.org/10.5281/zenodo.8187375