Scientific Divulgation in the Students of the Academic Division of Administrative Economic Sciences of Universidad Juárez Autónoma de Tabasco Through the Perception of Reseacrh Professors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10290210

Keywords:

Scientific dissemination, scientific summer ujat, knowledge , science, academic dissemination

Abstract

The purpose of this research aims to analyze scientific dissemination among students of the Academic Division of Economic and Administrative Sciences (DACEA) at Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. This was achieved through a quantitative methodology, utilizing statistical methods to identify a sample size of forty-three students and eight teacher-researchers from DACEA, allowing for the implementation of a survey. The findings determined that the Scientific Research Summer has a significant impact on student preparation according to the opinions of the teacher-researchers. Additionally, it was observed that there is limited scientific dissemination of the Scientific Research Summer program by DACEA. In conclusion, both the Scientific Summer and scientific dissemination play a crucial role in promoting scientific culture and bringing science closer to society. Therefore, it was found that there is a deficit in scientific dissemination, as well as an imbalance in the attribution of the scientific summer program.

Metrics

Metrics Loading ...

References

- Acuña Gamboa, L. A. (2022). Periodismo científico y formación de investigadores educativos en México. Revista latinoamericana de estudios educativos, 52(3), 425-448. https://doi.org/https://doi.org/10.48102/rlee.2022.52.3.506

- Álvarez Contreras, E. I. (2023). Representaciones gráficas en la divulgación científica. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos(179), 251-257.

- Belenguer Jáne, M. (2003). Información y divulgación científica: dos conceptos paralelos y complementarios en el periodismo científico. Estudio sobre el mensaje periodistico, 9, 43-53.

- Carcaboso García, E., Flores Jaramillo, S., Gómez Crisóstomo, M. R., & Robles Trabadela, J. (2023). Uso y distribución de las alusiones científicas en las series de ficción El caso de The Big Bang Theory. Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of -Communication, 14(1), 119-131. https://doi.org/https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23290

- Dávila Rodríguez, L. (2020). Divulgación para la apropiación del conocimiento científico y tecnológico. Caracterización y propuesta de estudio. Redalyc, 15(45).

- Escobar-Ortiz , J. M., & Rincón-Álvarez, A. (2019). La divulgación científica y sus modelos conmutativos: Algunas reflexiones teóricas para la enseñanza de las ciencias. Revista Colombiana de Ciencias Sociales., 10(1), 135-154. https://doi.org/https://doi.org/10.21501/22161201.3062

- Escobar-Ortiz, J. M., & Rincón-Álvarez, A. (2019). La divulgación científica y sus modelos comunicativos: algunas reflexiones teóricas para la enseñanza de las ciencias. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 10(1), 135-154. https://doi.org/https://doi.org/10.21501/22161201.3062

- Fernández Muerza, Á. (2022). Influencia y evolución de Internet en la Comunicación de la Ciencia y sus fuentes. Fonseca, Journal of Communication(25), 5-22. https://doi.org/https://doi.org/10.14201/fjc.29539

- Gavidia Catalán, V. (2005). Los retos de la divulgación y enseñanza científica en el próximo futuro. reined Red de informacion educativa(19), 91-102.

- Gutiérrez-Catellón, P. (2021). Los retos actuales en la generación y la difusión de la evidencia científica en salud y su impacto eficiente en la toma de decisiones hacia la población. SciELO Analytics, 88(3), 247-248. https://doi.org/https://doi.org/10.24875/ciru.m20000064

- Martín-Pena, D., Parejo- Cuellar, M., & Vivas Moreno, A. (2020). Irrupción de radio y divulgación en el aula para promover las vocaciones científicas en primaria. Redalyc, 17(3). https://doi.org/https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3205

- Mayorga-Albán, A., Pacheco-Mendoza, S., Córdova-Morán, J., & Smaniego-Villarroel, J. (2022). Estrategia de comunicación científica en la Web 2.0 para la universidad contemporánea: divulgación y visibilidad de la comunicación científica y académica. Revista de Ciencias de la Ingeniería de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo, 5(1), 1-9. https://doi.org/https://doi.org/10.18779/ingenio.v5i1.471

- Molgarejo-Moreno, I., & Rodríguez-Rosell, M. (2023). Episteme modelo de pódcast para comunicar resultados científicos y de investigación. Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad, 13(4), 5.

- Ojeda-Serna, V., & García-Ruiz, R. (2022). Divulgación científica en YouTube en Latinoamérica. Estudio de Casos de universidades, museos y YouTubers. Experiencias, recursos y otros trabajos, 19(2), 1-22. https://doi.org/ https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i2.2204

- Sánchez Fundora, Y., & Roque García , Y. (2021). La divulgación científica: una herramienta eficaz en centros de investigación. Bibliotecas. Anales de investigación., 7, 105-108.

- Sánchez Holgado, P., Martín Merino, M., & Blanco Herrero, D. (2020). Del data-driven al data-feeling: análisis de sentimiento en tiempo real de mensajes en español sobre divulgación científica usando técnicas de aprendizaje automático. Tecnologías y métodos computacionales para la investigación en ciencias sociales y comunicación, 13(1), 35-58. https://doi.org/https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.7691

Published

2023-12-11

How to Cite

Hernandez de la Cruz, J. E., & Juárez Solís, S. (2023). Scientific Divulgation in the Students of the Academic Division of Administrative Economic Sciences of Universidad Juárez Autónoma de Tabasco Through the Perception of Reseacrh Professors. Universita Ciencia, 11(32), 58–75. https://doi.org/10.5281/zenodo.10290210