The Self-Regulation of Teaching: a Qualitative Approach to Significant Elements of Teaching Practice at the BENV "Enrique C. Rébsamen"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7017489

Keywords:

Self-regulation, Learning, Teaching, Higher Education, Cognition, Motivation, Behavior, Context, Self-assessment

Abstract

Self-regulated learning emerges as a theme that cannot be postponed in the current educative agenda; this article, however, addresses one of least investigated subjects in this field: the self-regulation of teaching. In the following text, emphasis is made on the need of analyzing the self-regulation of teaching, specifically among those who orient themselves to the initial training of future graduates on the Bachelor of Basic Education. The qualitative approach and descriptive range research had as a main purpose to analyze the study object based on the phases and areas that constitute it on the Preschool and Elementary Education Bachelor’s Degrees of the Benemerita Escuela Normal Veracruzana. The findings, obtained from an interview conducted to nine volunteer teachers, allow confirming the usefulness of the model used for this analysis, as well as to reiterate that self-regulation cannot be considered on absolute terms, but as a human process that is under permanent construction and adaptation.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Virginia Aguilar Davis, Benemérita Escuela Normal Veracruzana “Enrique C. Rébsamen"

Licenciada en Educación Media en el área de Ciencias Sociales y en Educación Preescolar, maestra en investigación en Psicología aplicada a la Educación, doctora en Educación y doctora en Formación del profesorado en la didáctica y Evaluación de Instituciones Educativas. Actualmente es docente e investigadora en nivel superior, y coordinadora de la Línea de generación y aplicación del conocimiento “Evaluación Educativa y procesos de Autorregulación en la docencia y el aprendizaje

Alfonso Cruz Morales, BENV “Enrique C. Rébsamen"

Licenciado en Educación Primaria, Licenciado en Pedagogía, Especialista en Investigación Educativa, Maestro en educación básica. Actualmente es docente de la BENV “Enrique C. Rébsamen"

Alejandro Asvin Arrington Báez, BENV “Enrique C. Rébsamen”

Licenciado en lengua inglesa, y maestro en Educación por la Universidad de Georgia. Actualmente docente de tiempo completo en la BENV “Enrique C. Rébsamen”

References

Aguilar, V. y Cano, R., (2013). “Estrategias y orientaciones para un aprendizaje autorregulado”, en Manual de Orientación y Tutoría, Cuadernos de Pedagogía. Álvarez, M. y Bisquerra, R. (Coords.), Wolters Kluwer / Educación. ISNN 1698-7357; DL M-15699-2012.

Cassís, A. (2011). “Donald Shön: una práctica profesional reflexiva en la universidad”, en Compás empresarial, vol. 3, núm. 5, Editorial, 2011.

Lanz, Zulma. (Comp.) (2006). El aprendizaje autorregulado. Enseñar a aprender en diferentes entornos educativos, Argentina: Noveduc, colección Ensayos y Experiencias.

Schön, Donald (1998). El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan, España: Paidós Ibérica.

SCHÖN, DONALD (2010). LA FORMACIÓN DE PROFESIONALES REFLEXIVOS. HACIA UN NUEVO DISEÑO DE LA ENSEÑANZA Y LAS PROFESIONES. ESPAÑA: PAIDÓS.

Zimmerman, B.J.; Kitsantas, A. y Campillo, M, “Evaluación de la autoeficacia regulatoria: Una perspectiva social cognitiva”, en Evaluar, vol. 5, núm. , 2005.

Winnie, Philip (2004). “Identificando retos en la investigación sobre el aprendizaje autorregulado: contribuciones de Paul R. Pintrich”. En homenaje a las contribuciones de Paul R. Pintrich a la investigación sobre psicología y educación, Editado por Margarita Limón, Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2 (1), 171-174. ISSN 1696-2095.

Published

2015-04-01

How to Cite

Aguilar Davis, V., Cruz Morales, A., & Arrington Báez, A. A. (2015). The Self-Regulation of Teaching: a Qualitative Approach to Significant Elements of Teaching Practice at the BENV "Enrique C. Rébsamen". Universita Ciencia, 4(9), 5–28. https://doi.org/10.5281/zenodo.7017489