Teaching Art as a Way of Accessing Complexity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7004757

Keywords:

Art, Education, Complexity, Integrative Vision

Abstract

Scientific knowledge and modern science from complexity: change and the relationship between the whole and its parts. Every thinking being tries to know complexity while there are other forms of knowledge. Science has a love for the simple, a vision that has not changed in centuries. But nothing can stop its irresistible attraction for complexity, even if it is the simple way. However, this classic paradigm has now been questioned. The very history of the universe contains a growing complexity that is fed day by day from other disciplines by other fundamental ones such as philosophy, art, sociology or culture that presents random and irreversible components. It is time to talk about chance, probability, chaos, uncertainty, balance, fluctuations, chaos, resilience, organization and others.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Georgina Sotelo Ríos, Universidad Veracruzana

Doctora en Educación Relacional y Bioaprendizaje, maestra en Estética y Arte por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, licenciada en Ciencias y Técnicas de la Comunicación. Es docente de tiempo completo en la Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales de la UV.

Martha Patricia Domínguez Chenge, Universidad Veracruzana

Doctora en Tecnología Educativa por la Universidad de las Islas Baleares, en España. Cuenta con las maestrías en Comunicación y Tecnologías Educativas por el ILCE y en Literatura Mexicana, por la UV. Estudió las licenciaturas en Ciencias de la Comunicación y en Sociología, ambas en la UV. Profesora universitaria con perfil PROMEP; responsable del cuerpo académico Comunicación, cultura y sociedad del conocimiento. Actualmente es directora de la Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales.

References

Gutiérrez Pérez, Francisco (2001) Educación y formación de personas adultas.

Morin, Edgar (2006) Educar en la era planetaria. Barcelona: Gedisa.

National Asociation for the Education in the Arts (https://www.arteducators.org/).

Panadès y Ruiz (2007). La educación artística en la escuela. Barcelona: Graó.

Porter Galetar, Luis. (2009) Entrada al diseño: juventud y universidad. México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Wagensberg, Jorge (2003). Ideas sobre la complejidad del mundo. Barcelona: TusQuets Editores.

Published

2017-08-01

How to Cite

Sotelo Ríos, G., & Domínguez Chenge, M. P. (2017). Teaching Art as a Way of Accessing Complexity. Universita Ciencia, 6(16), 1–9. https://doi.org/10.5281/zenodo.7004757