The Right to Education and Human Rights Education in the International Arena

Authors

  • Dulce Karen Muciño Velázquez Universidad Autónoma del Estado de México

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7004595

Keywords:

Human Rights, God, Political Power, Freedom and Equality, Human Dignity

Abstract

The education right is based onto a universal inspiration of having higher life quality, so we can plenty enjoy our freedom. This is the most important as it is the key that enables the exercise of the human rights. However, this shunts from social issues like poorness, inequality, corruption and impunity, so that, the free compulsorily education, seems to be the most valid and required of all. The education right is based onto three fundamental tenets: equal dignity of every human being, no discrimination and democratic participation. The student rights into the scholar system are put up to conclude with the public roll of State, national and international to make the accomplishment of this human right possible to achieve social stability where citizens know and demand the respect to their fundamental rights.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Dulce Karen Muciño Velázquez, Universidad Autónoma del Estado de México

Maestra en Derechos Humanos

References

Comité de los Derechos Humanos. (1989). Observación General No. 18 - No discriminación. Recuperado el 2 de diciembre de 2017, a partir de http://hrlibrary.umn.edu/hrcommittee/Sgencom18.html

Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer. (1979). Asamblea General de las Naciones Unidas. Recuperado a partir de: http://www.ohchr.org/SP/ProfessionalInterest/Pages/CEDAW.asp

Convención sobre los derechos del niño. (2006). UNICEF. Recuperado a partir de: http://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf

Declaración Universal de Derechos Humanos. (1948). Asamblea General de las Naciones Unidas. Recuperado a partir de: http://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/

Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. (1981). México. Recuperado a partir de: http://www.senado.gob.mx/comisiones/desarrollo_social/marco.php

Pautassi, L. C. (2012). Educación, cuidado y derechos - Propuestas de políticas públicas. Revista SER Social, 13(29), 10–34

Pérez Luño, A. E. (1999). Derechos Humanos, Estado de Derecho y Constitución (6a Ed.). Madrid: Tecnos.

Serna Sánchez, J. J. (2006). Emmanuel Levinas y la Utopía, o de las vigencias de una vida y una propuesta ética como aporte a la revisión del paradigma filosófico actual. Revista Universidad Católica de Oriente, (No. 21), 19–76.

Torres del Moral, A. (1992). Principios de derecho constitucional español. Madrid: Servicio Publicaciones Facultad Derecho, Universidad Complutenses de Madrid.

UNESCO. (2006). Plan de Acción. Programa mundial para la educación en derechos humanos (Primera etapa). Recuperado a partir de: http://www.ohchr.org/Documents/Publications/PActionEducationsp.pdf

Weis, R. (2007). Programa de formación ética: desarrollo de una cultura del cuidado. Buenos Aires: Noveduc Libros

Published

2017-12-04

How to Cite

Muciño Velázquez, D. K. (2017). The Right to Education and Human Rights Education in the International Arena. Universita Ciencia, 6(17), 89–110. https://doi.org/10.5281/zenodo.7004595