The Blended Learning Model Analyzed from the Instructional Design. Generation 4: Case Study in a Basic English Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7004540

Keywords:

Instructional Design, Blended Learning, E-Learning, Knowledge Society, Syllabus, Teaching Instruction, ICT, Teaching, Learning

Abstract

This article presents the findings of a study case qualitative research of the use of blended learning in a beginners English language course for adults which took place in a private institute specialized on teaching English as a second language. The instruments used in this research were the interviews of three different teachers, a class observation and the analysis of the syllabus of the investigated course. This was done in order to determine if the instructional design used in this syllabus, included the procedures established by the fourth generation instructional design suggested by Rivera (2004). The findings confirmed that the three interviewed teachers knew the concepts of blended learning, teaching instruction, and the procedures to be considered in curriculum design. However, the participants did not show deep knowledge about the interaction between the instructional design and the ICT. This research is relevant for those interested in curriculum design by using the fourth generation instructional design, not only in English courses but also in other languages in a similar context that are planning to create blended learning courses.

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Author Biographies

José Antonio Yañez-Figueroa, Universidad de Salamanca

Es estudiante del Doctorado en Formación en la Sociedad del Conocimiento por la Universidad de Salamanca, España. Su formación académica incluye una maestría en Tecnología Educativa de la Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey y una Licenciatura en Educación Física por parte de la Benemérita Escuela Normal Veracruzana. Sus intereses de investigación se centran en las cuestiones de la tecnología de la educación, la innovación educativa, los procesos de formación y capacitación en la modalidad virtual y los laboratorios de innovación social como escenarios educativos emergentes en la sociedad del conocimiento. Él es miembro del Grupo de Investigación y la Innovación en la Educación (GIIE) del Tecnológico de Monterrey bajo la línea de investigación de: Estudios sobre el uso de la tecnología en la educación. También es miembro y promotor de la Cátedra UNESCO/ICDE en la línea de investigación Movimiento educativo abierto y metodologías innovadoras para América Latina. Actualmente, es profesor asesor de Proyectos de Investigación Aplicada en la Maestría en Tecnología Educativa de los Programas en Línea del Tecnológico de Monterrey, ha sido instructor en línea de la Universidad Abierta y a Distancia de México. Esta Certificado como Evaluador del Desempeño Docente por parte del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación en México y es Tutor en el Programa de Tutorías de Docentes de Educación Básica de la Secretaría de Educación de Veracruz.

Leonardo David Glasserman Morales, Tecnológico de Monterrey

Profesor-investigador en la Escuela de Educación, Humanidades y Ciencias Sociales del Tecnológico de Monterrey, director del programa de Maestría en Administración de Instituciones Educativas y del programa de Maestría en Gestión para el Desarrollo en el Tecnológico de Monterrey. Participa como profesor invitado en el Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa del Estado de Sonora. Realizó estudios de Licenciatura en Administración de Empresas, de Maestría en Comercio Electrónico y de Doctorado en Innovación Educativa en el Tecnológico de Monterrey. Es miembro del Grupo de Investigación e Innovación en Educación (GIIE), en la línea: estudios sobre el uso de tecnología. Responsable técnico y colaborador en proyectos de investigación educativa del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). Miembro del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE) y de la Red de Investigación e Innovación en Educación del Noreste de México (REDIIEN). Forma parte del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) Nivel Candidato (2015-2017).

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Published

2017-12-04

How to Cite

Colorado Araujo, D. C., Yañez-Figueroa, J. A., & Glasserman Morales, L. D. (2017). The Blended Learning Model Analyzed from the Instructional Design. Generation 4: Case Study in a Basic English Course. Universita Ciencia, 6(17), 25–42. https://doi.org/10.5281/zenodo.7004540