Challenges and Perspectives of the Current Administration: Teacher Training Institutions in Veracruz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7004525

Keywords:

Reparation, Inter-American System, Human Rights

Abstract

Higher education in the current context and as of the educational reform of 2013, has presented changes and a special case of attention is that of teacher training institutions, specifically in the advances that refer to the strengthening of this activity. In the case of Veracruz, it has been observed that the activities carried out have not been sufficient to boost the operation of the key aspects, since, on the one hand, the characteristics and geographical extension of the entity problematize the coverage of the benefits of the subsystem of Normal education and pedagogical universities and, on the other, the diversity in the work situation of its members and structures, makes it difficult to have access to institutional programs that favor professionalism, permanence and promotion within the subsystem. The present article intends to carry out an approach on the "Challenges and perspectives of the Teacher training institutions in the state of Veracruz", from a multidisciplinary point of view and critically to its public policies and the scope or limits of its institutions Formators that make up the state education system. It begins with a contextualization of teacher-training institutions emphasizing the conditions of our state; The central body will be the analysis of the actions that have been carried out for the strengthening of the normal schools and other institutions that offer programs oriented to the teacher formation from the analysis realized to the works that were done after the integration of a body Collegiate summoned by the Ministry of Education of Veracruz in 2015, to conclude, describe some of the challenges and areas of opportunity that these institutions have in our state. This article is a result of observations on the productive exchange of knowledge and experiences among experts in teacher education of various institutions of higher education in the institution such as: National Pedagogical University (UPN), Veracruzana Pedagogical University (UPV) and Public Schools of Veracruz, said exchange, was carried out during the analysis carried out to the "Guidelines for improving the initial training of teachers of basic education" submitted to consideration by the National Institute for Education Evaluation (INEE), understanding that the Analysis issued by the collegiate group like a reference source.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cesar Augusto Hernández Alonso , Consultores Asociados Hernández & Alonso, S.C.

Presidente y fundador de Consultores Asociados Hernández & Alonso, S.C. firma especializada en Asesoría y consultoría multidisciplinaria. Licenciado en Administración de Empresas, Maestro en Alta Dirección y Gestión Administrativa y cuenta con estudios de Doctorado en Ciencias Económicas y Empresariales, todo por la Universidad de Xalapa. Docente de educación superior y ex Subdirector de Educación Superior en el estado de Veracruz.

Denisse Uscanga Méndez, Universidad Veracruzana

Cirujano Dentista por la UV, especialista en Ortodoncia por la UNITEC, especialista en Política y gestión educativa por FLACSO, especialista en Competencias docentes del nivel medio superior por UPN, Maestra en Políticas públicas comparadas por FLACSO y estudiante del doctorado en Desarrollo curricular por COLVER. Docente de educación media superior y de educación superior, ex Directora general de bachillerato y ex Subsecretaria de educación media superior y superior del Gobierno de Veracruz.

References

Análisis de las Directrices para mejorar la formación inicial de los docentes de educación básica Benemérita Escuela Normal Veracruzana “Enrique C. Rébsamen” (2013).

Cabello Bonilla V. (2012) La profesión docente en las escuelas normales; la transición del oficio al empleo en la formación de profesores. Acta sociológica, núm. 58 mayo-agosto 2012 http://www.revistas.unam.mx/index.php/ras

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. (2015). Instituto de Investigaciones Jurídicas de la UNAM. Recuperado el 18 de marzo de 2016, de: Info4.:http://info4.juridicas.unam.mx/ijure/fed/9/4.htm

DGESPE. Dirección General de Educación Superior para Profesionales de la Educación (2010). Programa de Fortalecimiento Académico de los Estudiantes de las Escuelas Normales. Recuperado de: http://www.dgespe.sep.gob.mx/pemde

Ducoing P. (2013). La escuela normal, una mirada desde el otro. México, D.F.: UNAM Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

INEE. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2015a). Modelo para la construcción y emisión de directrices para la mejora educativa. México: autor. Recuperado de: http://www.inee.edu.mx/ (2015b).

Ley del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2013). Diario Oficial de la Federación.

Ley General de Educación (1993). Diario Oficial de la Federación.

Ley General del Servicio Profesional Docente (2013). Diario Oficial de la Federación.

Soto Salas Héctor Manuel Revista ESCENARIOS. CECAR. 11:71-90, 2011. La pertinencia de las escuelas normales en la formación de maestros y en el marco de la educación superior.

Tünnermann Bernhein Carlos Educación y sociedad, volumen 11 no, 1 y 2; 181-196, 2000., Pertinencia social y principios básicos para orientar el diseño de políticas de educación superior.

Published

2017-12-04

How to Cite

Hernández Alonso , C. A., & Uscanga Méndez, D. (2017). Challenges and Perspectives of the Current Administration: Teacher Training Institutions in Veracruz. Universita Ciencia, 6(17), 11–24. https://doi.org/10.5281/zenodo.7004525