Failure at a University in Southeastern Mexico: The Case of the Degree in Humanities
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7007957Keywords:
Failure, Higher Education, Humanities, Students, FactorsAbstract
The course failure has been a very well-identified problem in Mexico, in the different educational levels. This paper is aimed at looking into the course failure in a BA program in Humanities at a southeastern Mexican university, from the students’ perspective, in order to understand its causes, and decrease the failure rates. This a study descript used a questionnaire. We found that the students’ strategies and habits, as well as the teaching and assessment processes are, mainly, the failure causes in this unit of analysis. Th context plays indeed a relevant role for the course failure as far as institutional, administrative issues and curricular issues are concerned. Some general attitudes and activities in the academia were evidenced, such an apathy towards teaching and the achievement of learning.
Metrics
References
Aguilar, N., Galeana, R., Núñez, M. y Villasana, L. (2014).Estudio exploratorio sobre deserción temprana y reprobación inicial. IV Clabes cuarta conferencia latinoamericana sobre el abandono en la educación superior. Lerma, México.
Cabrera, C., Romano, Carmen., & Valenzuela, G.A. (2006). Causas que provocan la reprobación de los estudiantes de la licenciatura en Lingüística y Literatura Hispánica de la BUAP. Graffylia: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras, 3(6), 143-149. Recuperado de: http://www.filosofia.buap.mx/Graffylia/6/143.pdf
Calderón Hernández, J. (1999). Programa Institucional de Tutorías. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, Documento de trabajo.
Covarrubias, P. & Piña, M. (2004). La interacción maestro-alumno y su relación con el aprendizaje. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 34(1), 47-84. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/270/27034103.pdf
Fernández J., Peña A. &Vera F. (2006) Los estudios de trayectoria escolar. Su aplicación en la educación media superior. Graffylia: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras, 3(6).24-29. Recuperado de: http://www.filosofia.buap.mx/Graffylia/6/
Fernández, M. S., Perera, J. J. D., Maldonado, S. B., y Padilla, H. A. S. (2015). Indicadores de reprobación: Facultad de Ciencias Educativas (UNACAR).RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 5(9), 96-106.
Ginnot (1986). Maestro-alumno: El ambiente emocional para el aprendizaje. México: PAX.
Hargreaves, A. (1999). Profesorado, cultura y postmodernidad cambian los tiempos, cambia el profesorado. Morata: Madrid.
Martínez, A., Hernández, L. I., Carrillo, D., Romualdo, & Z., Henández C. P. (2013). Factores asociados a la reprobación estudiantil en la Universidad de la Sierra Sur, Oaxaca. Temas de Ciencia y Tecnología, 17(51), 25-33. Recuperado de:http://www.utm.mx/edi_anteriores/temas51/T51_1Ensayo3FactAsocReprobacion.pdf
Morán, E. (2000), El Método II. La vida de la Vida. Madrid. Ediciones Cátedra.
Ramírez, L. N. R., y Santorum, S. G. (2017). La perspectiva socio-cultural como modelo teórico de análisis de la reprobación académica en Educación Superior. Atenas, 2(38), 1-17.
Reyes Seáñez, M.A. (2005). Una reflexión sobre la reprobación escolar en la educación superior como fenómeno social.Revista Iberoamericana de Educación, 39(7), 1-6. Recuperado de: http://rieoei.org/1510.htm
UNESCO (2012). Situación educativa de América Latina y el Caribe. Hacia una educación para todos 2015.Informe de la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile.
Valdez C.E, (1989). La reprobación escolar. Espacio Abierto, 12, 65-68.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.