Failure at a University in Southeastern Mexico: The Case of the Degree in Humanities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7007957

Keywords:

Failure, Higher Education, Humanities, Students, Factors

Abstract

The course failure has been a very well-identified problem in Mexico, in the different educational levels. This paper is aimed at looking into the course failure in a BA program in Humanities at a southeastern Mexican university, from the students’ perspective, in order to understand its causes, and decrease the failure rates. This a study descript used a questionnaire. We found that the students’ strategies and habits, as well as the teaching and assessment processes are, mainly, the failure causes in this unit of analysis. Th context plays indeed a relevant role for the course failure as far as institutional, administrative issues and curricular issues are concerned. Some general attitudes and activities in the academia were evidenced, such an apathy towards teaching and the achievement of learning.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Edith Hernández Méndez, Universidad de Quintana Roo

Profesora Investigadora. 

Griselda Hernández Méndez, Universidad Veracruzana

Investigadora del Instituto y Estudios Superiores Económicos y Sociales de la Universidad Veracruzana.

Aime Samara Flores Hernández, Universidad Veracruzana

Estudiante de la Facultad de Pedagogía de la Universidad Veracruzana

References

Aguilar, N., Galeana, R., Núñez, M. y Villasana, L. (2014).Estudio exploratorio sobre deserción temprana y reprobación inicial. IV Clabes cuarta conferencia latinoamericana sobre el abandono en la educación superior. Lerma, México.

Cabrera, C., Romano, Carmen., & Valenzuela, G.A. (2006). Causas que provocan la reprobación de los estudiantes de la licenciatura en Lingüística y Literatura Hispánica de la BUAP. Graffylia: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras, 3(6), 143-149. Recuperado de: http://www.filosofia.buap.mx/Graffylia/6/143.pdf

Calderón Hernández, J. (1999). Programa Institucional de Tutorías. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, Documento de trabajo.

Covarrubias, P. & Piña, M. (2004). La interacción maestro-alumno y su relación con el aprendizaje. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 34(1), 47-84. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/270/27034103.pdf

Fernández J., Peña A. &Vera F. (2006) Los estudios de trayectoria escolar. Su aplicación en la educación media superior. Graffylia: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras, 3(6).24-29. Recuperado de: http://www.filosofia.buap.mx/Graffylia/6/

Fernández, M. S., Perera, J. J. D., Maldonado, S. B., y Padilla, H. A. S. (2015). Indicadores de reprobación: Facultad de Ciencias Educativas (UNACAR).RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 5(9), 96-106.

Ginnot (1986). Maestro-alumno: El ambiente emocional para el aprendizaje. México: PAX.

Hargreaves, A. (1999). Profesorado, cultura y postmodernidad cambian los tiempos, cambia el profesorado. Morata: Madrid.

Martínez, A., Hernández, L. I., Carrillo, D., Romualdo, & Z., Henández C. P. (2013). Factores asociados a la reprobación estudiantil en la Universidad de la Sierra Sur, Oaxaca. Temas de Ciencia y Tecnología, 17(51), 25-33. Recuperado de:http://www.utm.mx/edi_anteriores/temas51/T51_1Ensayo3FactAsocReprobacion.pdf

Morán, E. (2000), El Método II. La vida de la Vida. Madrid. Ediciones Cátedra.

Ramírez, L. N. R., y Santorum, S. G. (2017). La perspectiva socio-cultural como modelo teórico de análisis de la reprobación académica en Educación Superior. Atenas, 2(38), 1-17.

Reyes Seáñez, M.A. (2005). Una reflexión sobre la reprobación escolar en la educación superior como fenómeno social.Revista Iberoamericana de Educación, 39(7), 1-6. Recuperado de: http://rieoei.org/1510.htm

UNESCO (2012). Situación educativa de América Latina y el Caribe. Hacia una educación para todos 2015.Informe de la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile.

Valdez C.E, (1989). La reprobación escolar. Espacio Abierto, 12, 65-68.

Published

2018-05-01

How to Cite

Hernández Méndez, E., Hernández Méndez, G., & Flores Hernández, A. S. (2018). Failure at a University in Southeastern Mexico: The Case of the Degree in Humanities. Universita Ciencia, 7(18), 68–82. https://doi.org/10.5281/zenodo.7007957