Approach to the Intervention Protocol to Substantiate Complaints and/or Reports of Conduct of: Violence, Mistreatment, Bullying, Bullying and Child Sexual Abuse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7499634

Keywords:

Protocol, Complaints, Violence, Abuse, Bullying, Child Sexual Abuse

Abstract

This article provides elements of the service provided by basic education schools in the State of Veracruz, which are obliged to protect the integrity of their students, because if they are violated through physical abuse, bullying, bullying and / or child sexual abuse, the institution must respond with efficient practices. What is intended with this research article is to reflect on the process of action of the Legal Folder in cases of behaviors that harm the integrity of children of Basic Education Schools to make it an Objective and Systematic Procedure in which privilege the correct management of problematic situations, starting and considering the guidelines of the Legal Folder.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Juan Fidel Medina Martínez , Universidad de Xalapa

Académico: Maestro en Gestión de la Calidad; Especialista en Defensa Penal; Licenciado en Educación Primaria; Licenciado en Derecho. Actualmente funge como Subdirector de Escuela Primaria; Tutor de Educación Superior; Consultor; Defensor Social; Abogado

References

“Constitución Política Mexicana” (2017) Recuperado de: https://www.juridicas.unam.mx/legislacion/ordenamiento/constitucionpolitica-de-los-estados-unidos-mexicanos. Fecha de consulta: 01/12/2018

Campos Jasso, Erick Alejandro (2012) Corrientes de la Administración. Red Tercer Milenio, Primera edición.

Carpeta de Información Jurídica para la Atención de Quejas o Denuncias por Violencia, Maltrato, Acoso Escolar y Abuso Sexual Infantil (2014) SEV.

Comité de los Derechos del Niño (2001). Recomendaciones adoptadas.

Convención sobre los Derechos del Niño (1989) Asamblea General de la ONU.

Debarbieux, E. (2003). School violence and globalization. Journal of Educational Administration.

Debate General sobre la violencia contra los niños en la familia y la escuela (2001) Informe sobre el 28° periodo de sesiones, CRC/C/11.

Díaz-Aguado, M. (2005). “La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela”. Psicothema. Recuperado de:http://www.redalyc.org/pdf/727/72717402.pdf.” Fecha de consulta: 01/12/2018.

Duro, E., Dir. Editorial (2014). Guía de orientación para la intervención en situaciones conflictivas y de vulneración de derechos en el escenario escolar. UNICEF, Buenos Aires. Impreso en Argentina, primera edición.

Encuesta de Cohesión Social para la Prevención de la Violencia y la Delincuencia (2014) ECOPRED.

Guía de orientación para la intervención en situaciones conflictivas y de vulneración de derechos en el escenario escolar (2014) UNICEF, Buenos Aires, Argentina, primera edición.

Intebi, Irene, Osnajanzki, Norma (2003); Maltrato de niños, niñas y adolescentes, detección e intervención. Buenos Aires. Familia del Nuevo Siglo.

Ortega, R. y Mora-Merchán, JA. (2000) Violencia escolar: mito o realidad. Mergablum Edición y Comunicación. Sevilla.

Recomendación General Número 8 (2006) de la Comisión Nacional de los Derechos Humanos. México, D.F

Published

2018-04-01

How to Cite

Medina Martínez , J. F. (2018). Approach to the Intervention Protocol to Substantiate Complaints and/or Reports of Conduct of: Violence, Mistreatment, Bullying, Bullying and Child Sexual Abuse. Universita Ciencia, 8(21), 49–68. https://doi.org/10.5281/zenodo.7499634