Approach to the Intervention Protocol to Substantiate Complaints and/or Reports of Conduct of: Violence, Mistreatment, Bullying, Bullying and Child Sexual Abuse
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7499634Keywords:
Protocol, Complaints, Violence, Abuse, Bullying, Child Sexual AbuseAbstract
This article provides elements of the service provided by basic education schools in the State of Veracruz, which are obliged to protect the integrity of their students, because if they are violated through physical abuse, bullying, bullying and / or child sexual abuse, the institution must respond with efficient practices. What is intended with this research article is to reflect on the process of action of the Legal Folder in cases of behaviors that harm the integrity of children of Basic Education Schools to make it an Objective and Systematic Procedure in which privilege the correct management of problematic situations, starting and considering the guidelines of the Legal Folder.
Metrics
References
“Constitución Política Mexicana” (2017) Recuperado de: https://www.juridicas.unam.mx/legislacion/ordenamiento/constitucionpolitica-de-los-estados-unidos-mexicanos. Fecha de consulta: 01/12/2018
Campos Jasso, Erick Alejandro (2012) Corrientes de la Administración. Red Tercer Milenio, Primera edición.
Carpeta de Información Jurídica para la Atención de Quejas o Denuncias por Violencia, Maltrato, Acoso Escolar y Abuso Sexual Infantil (2014) SEV.
Comité de los Derechos del Niño (2001). Recomendaciones adoptadas.
Convención sobre los Derechos del Niño (1989) Asamblea General de la ONU.
Debarbieux, E. (2003). School violence and globalization. Journal of Educational Administration.
Debate General sobre la violencia contra los niños en la familia y la escuela (2001) Informe sobre el 28° periodo de sesiones, CRC/C/11.
Díaz-Aguado, M. (2005). “La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela”. Psicothema. Recuperado de:http://www.redalyc.org/pdf/727/72717402.pdf.” Fecha de consulta: 01/12/2018.
Duro, E., Dir. Editorial (2014). Guía de orientación para la intervención en situaciones conflictivas y de vulneración de derechos en el escenario escolar. UNICEF, Buenos Aires. Impreso en Argentina, primera edición.
Encuesta de Cohesión Social para la Prevención de la Violencia y la Delincuencia (2014) ECOPRED.
Guía de orientación para la intervención en situaciones conflictivas y de vulneración de derechos en el escenario escolar (2014) UNICEF, Buenos Aires, Argentina, primera edición.
Intebi, Irene, Osnajanzki, Norma (2003); Maltrato de niños, niñas y adolescentes, detección e intervención. Buenos Aires. Familia del Nuevo Siglo.
Ortega, R. y Mora-Merchán, JA. (2000) Violencia escolar: mito o realidad. Mergablum Edición y Comunicación. Sevilla.
Recomendación General Número 8 (2006) de la Comisión Nacional de los Derechos Humanos. México, D.F
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.