Diagnosis of Training in Research in University Students, Knowledge and Experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6620950

Keywords:

Higher education, Training, Research, Students

Abstract

The research process and its findings are a substantial input for knowledge generation as well as, from different fields of knowledge, understanding of contextd realities and solving problems for better human survival. If higher education is said to be socially responsible, a step towards the realization of this premise lies in the formation of professionals with reflective, critical, proactive, knowledge-generating and intervention skills, from the space of action that each professional competes. Hence, it is considered necessary to diagnose the training, knowledge and experiences of undergraduate students for research, in order to feed back the curriculum field and, therefore, the pedagogical practices of the higher level, as a fundamental pillar of transformation for the common good. A research project is proposed here, which is carried out at a public university in the south-southeast region of Mexico.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

María Elena Pensado Fernández, Universidad Veracruzana

Doctora en Educación. Investigadora del Instituto de Investigaciones y Estudios Superiores de las Ciencias Administrativas, IIESCA.

Luis Enrique Gómez Medina, Universidad Veracruzana

Doctor en Finanzas. Investigador del IIESCA.

Yolanda Ramírez Vázquez, Universidad Veracruzana

Doctora en Educación. Investigadora del IIESCA.

References

Guerra Molina, R. (2017). ¿Formación para la investigación o investigación formativa? La investigación y la formación como pilar común de desarrollo. Revista Boletín REDIPE , 84-89.

Márquez, A., Delgado, S., Fernández, M., & Acosta, R. (2018). Formación en competencias investigativas en pregrado: su diagnóstico. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 44-51

Páez Veracierta, J. G. (2010). La investigación universitaria y la formación de profesorado latinoamericano . Aposta. Revista de las ciencias sociales, 1- 38.

Pinto Santos, A. R., & Cortés Peña, O. F. (2017). ¿Qué piensan los estudiantes universitarios frente a la formación investigativa? Revista de docencia universitaria, 57-75.

UNESCO. (1995). Documento de Política para el Cambio y el Desarrollo en la Educación Superior. París: UNESCO.

UNESCO. (8 de Julio de 2009). Conferencia Mundial sobre la Educación SUperior- 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio y el desarrollo. Obtenido de http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf

Universidad Veracruzana. (23 de marzo de 2018). Estatuto de los ALumnos 2008. Obtenido de https://www.uv.mx/legislacion/files/2018/05/Estatuto-de-losalumnos-05-2018.pdf

Published

2020-08-03

How to Cite

Pensado Fernández, M. E., Gómez Medina, L. E., & Ramírez Vázquez, Y. (2020). Diagnosis of Training in Research in University Students, Knowledge and Experiences. Universita Ciencia, 9(25), 159–176. https://doi.org/10.5281/zenodo.6620950

Issue

Section

Artículos