What is the International Code of Marketing of Breast-Milk Substitutes?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6617299

Keywords:

International code, Commercialization, Substitutes of the Breast Milk, Breastfeeding, Exclusive breastfeeding

Abstract

The Code is a set of recommendations aimed at regulating the marketing of breast milk substitutes. In 1981, the World Health Assembly approved the International Code of Marketing of Breast-milk Substitutes as a requirement to protect and promote adequate feeding of infants and young children. The purpose of this code is to contribute to providing safe and sufficient nutrition to infants, protecting and promoting breastfeeding and ensuring the correct use of breast milk substitutes and having adequate information when these are necessary since these must be available. When they are needed but not promoted. In 2017 a study on "Violations of the International Code of Marketing of Breast-milk Substitutes in Mexico" identifies multiple violations of the Code. Given this, strategies must be implemented to achieve the objectives and enforce said code.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Edú Ortega Ibarra, Universidad del Istmo

Licenciado en Nutrición. Estudiante de Especialidad en Educación. Maestro en Seguridad Alimentaria y Nutricional. Doctor en Educación. Profesor Investigador. Jefe de Carrera. 

Ilse Haide Ortega Ibarra, Universidad del Istmo

Licenciada en Nutrición. Maestra en Salud Pública. Profesora Investigadora.

Lucero Ramos De la Cruz, Universidad del Istmo

Licenciada en Nutrición. Asistente de Investigación y Divulgación Científica.

Rubén Johanan Martínez Landa, Universidad del Istmo

Licenciado en Enfermería. Especialista en Salud Materno y Perinatal. Profesor Investigador

References

AEP, (2016) ¿Qué es el código internacional de comercialización de sucedáneos de leche materna? Comité de Lactancia Materna de la Asociación Española de Pediatría. Disponible en: http://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/201601-codigocomercializacion-lm.pdf

García E, Herrera N, Martínez L, Pesqueira E. Violaciones al Código Internacional de Comercialización de Sucedáneos de Leche Materna en México. Acta Pediatr Mex. 2017 jul;38(4):288-290.

OMS, (2010) Alimentación del lactante y del niño pequeño, Capítulo Modelo para libros de texto dirigidos a estudiantes de medicina y otras ciencias de la salud. Disponible en: https://www.who.int/maternal_child_adolescent/documents/9789241597494/es/ Número de páginas: 120, ISBN: 978-92-75-33094-4

OMS, (2017) Código internacional de comercialización n de sucedáneos de la leche materna. Disponible en: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/255194/WHO-NMH-NHD-17.1-spa.pdf?sequence=1

UNICEF, (2015) El código internacional de Comercialización de Sucedáneos de Leche Materna. La Iniciativa para la Humanización de la Asistencia al Nacimiento y la Lactancia (IHAN) disponible en: https://www.ihan.es/que-es-ihan/el-codigointernacional/

WHA, (2016) Eliminación de la promoción inadecuada de alimentos para lactantes y niños pequeños. 69.ª Asamblea Mundial de la Salud: Octava sesión plenaria, Pag 1-3 Disponible en: http://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA69/A69_R9-sp.pdf

Published

2020-08-03

How to Cite

Ortega Ibarra, E., Ortega Ibarra, I. H., Ramos De la Cruz, L., & Martínez Landa, R. J. (2020). What is the International Code of Marketing of Breast-Milk Substitutes?. Universita Ciencia, 9(25), 25–32. https://doi.org/10.5281/zenodo.6617299

Issue

Section

Artículos