Education Based on Ethical Values: a Condition for the Articulation of Society and Education

Authors

  • Georgina Ramírez Universidad de Xalapa
  • Graciela Vidal Universidad de Xalapa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7502009

Keywords:

higher education, ethics, social thinking, citizenship

Abstract

The dynamics of social thought, when oriented towards the discussion on higher education, should consider two conceptual elements: 1) the development that defines the pedagogical performance in terms of ethics, equity, quality, relevant and effective learning, reflective educational practices of teachers that are based on dialogue and 2) social thought, which should be the guide of educational work towards what and for what to teach. Both concepts should guarantee inclusive and equitable quality higher education; likewise, promote lifelong learning opportunities related to ethics for all students of different ages and institutional level. Today, academics from different universities and careers from various Latin American countries agree that some ethical behaviors have been absent in university education , in student groups and also in some teachers. "Since the end of the last century to date, higher education entities have been oriented by economic necessity towards the sale of services and internationalization, which raises an ethical debate, in relation to the mission of universities" (Enríquez-2020) . This paper tries to understand the reason for such a comment, and leads the authors to reflect and ask themselves the following questions: do higher education entities plan education in values ​​with serious, formal and objective criteria? Do universities consider moral and social education as the main axis around which a series of diverse topics revolve in a transversal manner, such as equal opportunities, critical evaluation of the prevailing values ​​in society, teaching guidelines for respect for the environment? and the importance of sustainable development is highlighted, among others? Having made these questions and comments, The researchers feel the need to promote in universities and in professors who work in higher education, a commitment to the ethical training they provide, that they practice by example in their professional work, so that they become a reference for the student and form citizens capable of developing and participating productively in a more just and equitable society, based on the training and higher education received in values.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Georgina Ramírez, Universidad de Xalapa

Docente de licenciatura y maestría. Doctora en Ciencias Económicas y Empresariales, maestra en Administración y Dirección de Empresas. Adscrita a la Universidad de Xalapa, México.

Graciela Vidal, Universidad de Xalapa

Docente de educación superior. Ha dirigido diversas instituciones de educación superior en Chile. Doctora en Ciencias de la Educación, mención Administración y Gestión. Investigadora y consultora.

References

Alcázar, J. A. (s.f.). “Educación en valores”Biblioteca docente de EducreaChile.

Arriata Figueroa (2008) vol.14. núm. 1,pág. 61 – 67 – 2008. Revista Ética Solidaria. “Aprendizaje servicio” en la educación superior.

Campos Campos Y. (2000) Estrategias didácticas apoyadas en tecnología DGENAMDF.

Enríquez (2020). “Perspectivas éticas de la docencia universitaria en América Latina”. Revista Educación, vol. 44, núm.2, pp.1-30. Universidad de Costa Rica.

Follari R. (2011)”Ética y educación en la contemporaneidad”. Revista de Ciencias Sociales.

Gilli J. J. (2011) “Ética y Empresa: valores y responsabilidad social en la gestión”. Ediciones Gránica.

Goleman D. (2007) Artículo: “Ambientes resonantes y su relación con el downshifting/Desafío constante”.

https://www.cepal.org/es/publicaciones/

https://www.psicoeduka.cl.pdf

https://www.redalyc.org.html

https://www.redalyc.org/journal/440/44060092008/html/

https://www.researchgate.net/figure

Informe COVID-19 CEPAL-UNESCO (2020, agosto). La educación en tiempos de la pandemia COVID-19.

Montaña, C. (2004). Revista Perfiles Educativos. vol. XXXIV. IISUE-UNAM pág. 143. Proyecto de investigación sobre Ética Profesional.

Morales H. et al. (1996). “Ética, sociedad y profesión”. Ediciones Universidad de La Serena.

Moreno Jacome, Ramírez Ramírez, Escobar Pérez (2020) Revisión de educación en valores para el nivel superior en Latinoamérica. Revista Educación, vol. 44, núm. 1, pp. 1-32, 2020 Universidad de Costa Rica.

Muratalla Cruz Noemi (2022, 27 de julio) Blog Modelo Híbrido SEP: ¿qué es y en qué consiste? Loyalty Consultores jurídicos. Uncategorizen.

OECD (2019). “La educación superior en México. Resultados y relevancia para el mercado laboral”. Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes. Higher Education, OECD Publishing, Paris.

Rama, Claudio (2021) La nueva educación híbrida. Cuadernos de Universidades. No. 11 (2020). Unión de Universidades de América Latina y el Caribe.

Revista académica – Número especial. Volumen 30,n° 37 – 15 marzo 2022.

Revista Ciencias Sociales (RCS). Vol.XIII. núm. 1, enero-abril 2007. FACESLUZ.

Rodríguez Laura (2021) “Los retos y oportunidades de la educación secundaria en América Latina y El Caribe, durante y después de la Universita Ciencia año 10, número 29 sep-dic 2022 72 pandemia” CEPAL-Desarrollo Social.1362/45904/1/S2000510_es.pdf

Salinas J (2020) Innovación docente y el uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universitaria y Sociedad del Conocimiento Vol. 7-No1.

Sánchez, Mendiola Melchor (2020) “Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM” Revista Digital Universitaria Vol. 21, Núm. 3, mayo-junio 2020.

Tunnermann B. C. (2011) “La universidad del futuro”. HISPAMER.

Viñas M. (2021). Retos y posibilidades de la educación hibrida en tiempos de pandemia. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata.

Zavala Benítez A. (2009). “La educación en valores en el ámbito de la educación superior”. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, volumen 7, núm. 2.

Published

2022-12-05

How to Cite

Ramírez, G., & Vidal, G. (2022). Education Based on Ethical Values: a Condition for the Articulation of Society and Education. Universita Ciencia, 10(29), 60–72. https://doi.org/10.5281/zenodo.7502009