Violation of the Principle of the Best Interests of the Student in Times of Covid-19 in Public Universities and Institutions of Higher Education (Ies) in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7383217Keywords:
education, best interest of the student, digital divideAbstract
This paper presents a conceptual approach to the superior principle of the student and the way in which it was violated during the COVID-19 pandemic, due to the digital divide, the outdated digital skills of teachers-students, as well as the insufficient and inadequate technological infrastructure presented by some Public HEIs in Mexico. For this, a quantitative investigation is based, where the documentary technique was used, as well as graphic resources and data available from institutional sources of the State and the ANUIES.
Metrics
References
ANUIES. (2019). Acerca de la ANUIES.Obtenido de http://www.anuies.mx/anuies/acerca-de-la-anuies
ANUIES. (2020). Plataforma y recursos digitales ante la contingencia de la Covid-19. Obtenido de Acciones ante la contingencia y la continuidad de las universidades:
ANUIES. (2022). Informe de la Encuesta Nacional Covid-19: La Comunidad Estudiantil ante la Emergencia Sanitaria. ANUIES. Obtenido de: http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/Informe_COVID19.pdf
CDN, C. d. (29 de mayo de 2013). Observación General 14(2013) sobre el derecho del niño a que su interés superior sea una consideración primordial (artículo 3, párrafo 1). Obtenido de: https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/3990_d_CRC.C.GC.14_sp.pdf
Colmex. (2022). Obtenido de https://head.colmex.mx/
CONEVAL. (5 de agosto de 2021).Comunicado No. 9. Obtenido de: https://www.coneval.org.mx/SalaPrensa/Comunicadosprensa/Documents/2021/COMUNICADO_009_MEDICION_POBREZA_2020.pdf
DGPPyEE. (2022). Sistema Interactivo de Consulta de Estadística Educativa. Obtenido de: https://planeacion.sep.gob.mx/principalescifras/
Espinoza, M. (2014). El interés superior del estudiante: Aproximación a su contenido, evaluación y determinación. Revista de la Facultad de Derecho: Universidad Nacional del Altiplano de Puno, 51-60. Obtenido de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7605920
https://recursosdigitales.anuies.mx/acciones-de-contingencia-ycontinuidad-de-las-universidades/#
INEGI. (2020). Encuesta para la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación (ECOVID-ED) 2020. Nota técnica. Obtenido de: https://www.inegi.org.mx/contenidos/investigacion/ecovided/2020/doc/ecovid_ed_2020_nota_tecnica.pdf
LGES. (2021). Ley General de Educación Superior. Obtenido de: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGES_20042.pdf
PNE. (15 de enero de 2003). Programa Nacional de Educación 2001- 2006. Obtenido de Diario Oficial de la Federación: https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=706002&fecha=15/01/2003#gsc.tab=0
Red-Desc. (2022). Red-Desc. Obtenido de Observación general Nº 13: El derecho a la educación (artículo 13): https://www.escr-net.org/es/recursos/observacion-general-no13-derecho-educacion-articulo-13.
SEP. (2022). Subsecretaría de Educación Superior. Obtenido de: https://educacionsuperior.sep.gob.mx/instituciones.htm
UJAT. (2022). Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Obtenido de: https://www.ujat.mx/aulavirtual
UNAM. (2020). Comunicado: Campus Virtual: espacio que enriquece la actividad académica. Obtenido de: https://cuaieed.unam.mx/url_pdf/CUAED_Nota_Campus_Virtual_2020.pdf
UNESCO . (2020). Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. Obtenido de: La educación en un mundo tras la COVID: Nueve ideas para la acción pública.: file:///C:/Users/arare/Downloads/373717spa.pdf
Unicach. (2022). Universidad de Ciencias y Artes en Chiapas. Obtenido de: https://uvirtual.unicach.mx/
Unicach. (2022). Universidad de Ciencias y Artes en Chiapas. Obtenido de: https://uvirtual.unicach.mx/
Unidas, N. (2018). La Agenda 203 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/ G.2681-P/Rev.3. Santiago: Naciones Unidas. Obtenido de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf
UV, U. V. (5 de 12 de 2022). Plataformas para crear entornos de aprendizaje. Obtenido de: https://www.uv.mx/plandecontingencia/recursos/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.