Digital Education: Background and New Implications from Computer Education
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.6578130Keywords:
Digital Education, Computer Education, Educational Digital Generation, Higher EducationAbstract
The present article emphasizes the relevancy of the digital education by means of the identification of his precedents, and puts emphasis on the implications that has the branch of the computer science in the digital education, since there are mentioned different hardware that this branch of the engineering has developed and that are recaptured in the educational ambience in order that the process of education - learning is as regards the social requirements of a postmodern world. Finally, we reflect on the need to apply digital education in higher education institutions in order to respond to the needs of today’s society.
Metrics
References
Arboleda, N. y Rama, C. (2013). La educación superior a distancia y virtual en Colombia: Nuevas realidades. Bogotá: Virtual Educa, Acesad.
Aretio, L. G. (2019). Necesidad de una educación digital en un mundo digital. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 9-22.
Corti, K. (2006) Gamesbased Learning: a serious business application. Informe de Diario Oficial de la Federación (DOF) (1983) Decreto por el que se abroga el diverso por el que fue creado el Centro para el Estudios de Medios y Procedimientos Avanzados de la Educación.
Escofet Roig, A., García Gonzalez, I., y Gros Salvat, B. (2011). Las nuevas culturas de aprendizaje y su incidencia en la educación superior. Revista mexicana de investigación educativa, 16(51), 1177-1195
Facundo, A. (2003). La educación superior a distancia/virtual en Colombia. Bogotá: Iesalc, Unesco.
Fischer, C., Pardos, Z. A., Baker, R. S., Williams, J. J., Smyth, P., Yu, R., y Warschauer, M. (2020). Mining big data in education: Affordances and challenges. Review of Research in Education, 44(1), 130-160.
Kennedy K. (2002) Top 10 Smart technologies for Schools: Artificial Intelligence
López, Lugo y Toranzos. (2014). Informe sobre Tendencias Sociales y Educativas En América Latina 2014. Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. Buenos Aires, Organización Estados Iberoamericanos - Instituto Internacional de Planeamiento Educativo.
López, R., Gutiérrez, M., Vázquez, C., Benet, M., Seijo, R. y Hernández, A. (2010). Reseña Histórica de la educación a distancia en Cuba y el mundo. Revista electrónica de las ciencias médicas en Cienfuegos, 8(5), 58-64.
Michael D. y Chen S. (2005) Serious Games: Games That Educate, Train, and Inform. Course Technology PTR.
Micheli, J., y Garrido, C. (2005). La educación virtual en México: universidades y aprendizaje tecnológico. Virtual Educa, 1-11.
Naval, C. y Ruiz M., (2012) Aproximación a la responsabilidad social universitaria: la respuesta de la universidad a la sociedad, Bordón 64(3), 103–115
Navarrete-Cazales, Z. y Manzanilla-Granados, H.M. (2017). Panorama de la educación a distancia en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13 (1), 65-82.
Pedró, R. (2006). Aprender en el nuevo milenio: un desafío a nuestra visión de las tecnologías y la enseñanza, OECD- CERI.
Salas, L. M., y Sandoval, J. O. (2007). La educación en línea y la capacidad de innovación y cambio de las instituciones de educación. Apertura, 7(7), 82-94.
Soller A., Martinez A., Jermann P., y Muehlenbrock M. (2005) From Mirroring to Guiding: A Review of State of the Art Technology for Supporting Collaborative Learning. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 15:261-290.
Unesco, (2011), Educación de calidad en la era digital, comunicado de la Oficina de Información Pública de la Unesco en http://www.unesco.org/bpi/pdf/memobpi15_informationtechno_es.pdf,
UNESCO. (2011). Educación de calidad en la era digital - Una oportunidad de cooperación para UNESCO en América Latina y el Caribe (9). OREALC/ UNESCO. Argentina.
Universidad Pedagógica Nacional. (02 de Septiembre de 2021). Gobierno de México. Obtenido de https://www.upn.mx/index.php/conoce-la-upn/acerca-de-la-upn.
VanLehn K., Lynch C., Schulze K., Shapiro J. A., Shelby R., Taylor L., Treacy D., Weinstein A. y Wintersgill M. (2005) The Andes Physics Tutoring System: Lessons Learned. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 15:147-204.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.