The Performance Value of Theater at the Elementary Level
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.6578245Keywords:
Theater, To Perform, Education, Teaching, Comprehensive TrainingAbstract
This article intends to reflect on the importance of teaching theater in public elementary school as a tool that allows students to promote oral and physical expression, voice emission, stage projection, creative and aesthetic thinking, favor the development of their emotional and intellectual capacities. All these characteristic features of an integral formation through the body-space-time, movement-sound and form-color that are basic elements of the arts. As part of the teaching-learning process in basic education where many times the various situations are perceived through observation where the student in primary level training shows difficult when participating in class, to live with their classmates, sometimes showing shyness as well as being introverts and more at 11 years of age which leads to difficult in expressing themselves both orally and writing, impacting their academic achievement. However, applied theater manages to favor the integral development of the students and their skills and strengthen them as a part of their academic training.
Metrics
References
(Canva, 2020) Consultado el 25 de septiembre de 2020. https://www.canva.com/
Álvarez Domínguez, P. y Martín López, A. (2016). El teatro como herramienta didáctica en la enseñanza de la Historia de la Educación Contemporánea. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 10 (1), 41-51.
Arnheim, R. (1993). Consideraciones sobre la educación. Buenos Aires - Argentina: Paidós.
Austin, J. L. (1990). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós Studio.
Barría, M. (2014). Intermitencias. Ensayos sobre performance, teatro y visualidad. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Boal, A. (2006). The Aesthetic of the Oppressed, Society and Culture. London: Routledge.
Boal, A. (2009). International Message for the World Theatre Day 2009. [Online] Paris: International Theatre Institute (ITI). Available from: http://www.worldtheatreday.org/en/picts/WTD_Boal_2009.pdf
Calvo, S. T., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 1-21. Covid-19
Criollo Ávila, C. R. (2017). El teatro de títeres y su influencia en el desarrollo de las habilidades sociales de los niños de preparatoria.
Fischer-Lichte, E. (2013). Estética de lo performativo. Madrid: ABADA Editores.
Fonseca Camargo, M. P. (2020). Teatro musical en épocas de pandemia: propuesta pedagógica para la enseñanza de la biología desde las relaciones entre lo vivo y la vida.
Goleman, Daniel (2009). El espíritu creativo. España: Zeta Bolsillo.
González Vázquez, C. (2004). Diccionario del teatro latino: léxico, dramaturgia, escenografía. Lingua, 2, 65.
Jiménez-Contreras, A. V. (2019). La educación en el teatro o el teatro en la educación. Revista Eduscientia. Divulgación de la ciencia educativa, 2(3), 31-37.
Mayorga Sarmiento, J. M. (2015). El teatro escolar como estrategia didáctica de aprendizaje de los estudiantes de tercer grado de educación básica de la unidad educativa María Luisa Luque de Sotomayor, cantón Playas, provincia del Guayas, periodo lectivo 2014-2015 (Bachelor's thesis, La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena, 2015).
Morales, C. G. (2012). ¿Qué puede aportar el arte a la educación?: el arte como estrategia para una educación inclusiva. ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación, (1), 5-12.Obtenido de https://www.who.int/es/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline-
Navarro, G. A. (2013). El Teatro como Estrategia Didáctica para fortalecer la oralidad de los estudiantes de 5° de la Institución Educativa Santo Cristo, sede Marco Fidel Suárez. Caucasia. Bajo Cauca, Antioquia, Colombia: Universidad de Antioquia. Organización Mundial de la Salud (27 de abril de 2020). Organización Mundial de la Salud.
Paula, E. M. A. T. y dos Santos Borges, W. (2019). Imágenes de profesores para niños y adolescentes: narrativas expresas en el teatro de mamulengos y en cartas. Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación, (19), 103-111.
Real Academia Española. (2014) Teatro. Diccionario de la lengua español (23°a ed.). Ríos, G. S., Chenge, M. P. D. y Wilson, L. Metodologías para la enseñanza del arte: una reflexión inconclusa.
Robayo, J. (9 de mayo de 2020). Caracterización del colegio San José de Cajicá. (M. P. Fonseca Camargo, Entrevistador)
SEP, (2017), Plan y Programa de Estudio para la Educación Básica. Aprendizajes Clave. México.
Zabalza, M. A. (2002). La enseñanza universitaria: el escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.
(Noviembre, 2018) DE EXPRESIÓN, T. Y. Revista de Artes Performativas, Educación y Sociedad. P.26
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.