Influence of Positivism in the Teaching of Law in Mexico

Authors

  • Domingo Edgar López Hernández Universidad de Xalapa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7130574

Keywords:

Curriculum, Higher Education, Positivism, Teaching, Ethics

Abstract

This work points to the influence of positivism in legal education in Mexico, characterized as traditional, rote and uncritical and therefore deficient in the training of future lawyers capable of responding to the needs of the XXI century. Postulates the need to adapt the legal science education to new paradigms of knowledge and the inclusion of ethics training for law students.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Domingo Edgar López Hernández, Universidad de Xalapa

Licenciado en Derecho por la Universidad Veracruzana y Maestro en Docencia Universitaria por la Universidad de Xalapa, actualmente es docente del Centro de Actualización del Magisterio número 29 e integrante del Área de Investigación de la misma Institución, así como Secretario de Estudio y Cuenta del Consejo de la Judicatura del Poder Judicial del Estado de Veracruz de Ignacio de la Llave.

References

Abbagnano, Nicola y Visalberghi, A. (1992). Historia de la pedagogía. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Báez Corona, José Francisco. (2012). Pedagogía de la complejidad aplicada al derecho. México: Revista Electrónica de Investigación de la Universidad de Xalapa, Año 1, Volumen 1.

Comisión Organizadora de los Festejos del Bicentenario y Centenario de la Revolución Mexicana. (2010). Independencia a 200 años de su inicio, pensamiento social y jurídico. México: Facultad de Derecho, UNAM.

Delors, Jacques. (1996). Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana Ediciones, UNESCO.

Eisenmann, Charles. (1995). Los objetivos y la naturaleza de la enseñanza del derecho. En Witker, Jorge (Compilador), Antología de estudios sobre la enseñanza del derecho (11-59). México: Instituto de Investigaciones Jurídicas-UNAM.

Fix-Zamudio, Héctor. (1995). Algunas reflexiones sobre la enseñanza del derecho en México y Latinoamérica. En Witker, Jorge (Compilador), Antología de estudios sobre la enseñanza del derecho (77-92). México: Instituto de Investigaciones Jurídicas-UNAM.

Freitag, Michel. (2004). El naufragio de la universidad y otros ensayos de epistemología política. Barcelona: Ediciones Pomares, S.A.

Hernández, María del Pilar. (2007). La enseñanza del derecho en México. México: UNAM.

Hobsbawm, Eric (1998). Historia del Siglo XX. Buenos Aires: Grijalbo Mondadori.

López Paláu, Silvia y Aguirre Hernández, Iván. (2007). La enseñanza de la ética en las universidades latinoamericanas. Santo Domingo: Asociación Latinoamericana de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración.

Margadant, Floris. (2002). Derecho Romano. Volumen I. México: Esfinge.

Morin, Edgar. (1998). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Santiago Campos, Gonzalo. (2007). Los planes de estudio de derecho en la UNAM. Una aproximación a su evolución. En Cienfuegos Salgado, David y Macías Vázquez, María Carmen (Compiladores), Estudios en homenaje a Marcia Muñoz de Alba Medrano. La enseñanza del derecho (461-483). México: IIJ-UNAM.

Sanz Cabrera, Teresa. (2004). El currículum. Su conceptualización. Revista Pedagogía

Sanz Cabrera, Teresa. (2004). El currículum. Su conceptualización. Revista Pedagogía Universitaria, Vol. 9, No. 2, 3-17. Universitaria, Vol. 9, No. 2, 3-17.

Villarreal, Marta y Courtis, Christian. (Coordinadores). (2007). Enseñanza clínica del derecho. Una alternativa a los métodos tradicionales de formación de abogados. México. ITAM.

Zea, Leopoldo. (1985). El positivismo y la circunstancia mexicana. México: SEP-Fondo de Cultura Económica.

Published

2014-04-01

How to Cite

López Hernández, D. E. (2014). Influence of Positivism in the Teaching of Law in Mexico. Universita Ciencia, 3(6), 1–10. https://doi.org/10.5281/zenodo.7130574