Contributions of educational pragmatism to the teaching and learning of chemistry in secondary education.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15116590

Keywords:

Teaching, learning, didactics, experience, acting capacity

Abstract

The problem addressed by this research is the lack of didactic proposals that meet the pedagogical objectives set forth by the educational model of the New Mexican School (NEM), given that this curricular proposal does not come with clear guidelines for its implementation. The objective is to contribute to both the teaching and learning processes in the discipline of chemistry at the secondary level. The hypothesis states that using a didactic planning approach in teaching practice, based on the pedagogical focus of pragmatism, the curricular principles of the NEM, and considering the capacity for action and educational experience, significantly impacts the teaching and learning of chemistry. The methodology employed was an experimental design with pretest and posttest, in control and counterfactual groups. The main finding was that the use of variables in didactic planning does contribute to improving the performance of chemistry students.

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Author Biographies

César Augusto García Soberano, Universidad de Xalapa

Doctor en Educación por la Universidad de Xalapa. Doctor en Ciencias de la Administración y Gestión para el Desarrollo por la Universidad Veracruzana. Vicerrector de Investigación en la Universidad de Xalapa y nivel 1 del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores (CONAHCyT).

Jessy Marlen Durán Olvera, Secretaría de Educación de Veracruz

Doctora en Educación por la Universidad de Xalapa. Maestra en Ingeniería de Corrosión y licenciada en Ingeniería Química por la Universidad Veracruzana. Docente de Química, en educación secundaria, de la Secretaría de Educación Pública en el estado de Veracruz.

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Published

2025-04-04

How to Cite

García Soberano, C. A., & Durán Olvera, J. M. (2025). Contributions of educational pragmatism to the teaching and learning of chemistry in secondary education. Universita Ciencia, 13(36), 19–51. https://doi.org/10.5281/zenodo.15116590