Institutional experience on the role of the knowledge stakeholders in the local governance for the municipal strengthening
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15120638Keywords:
collaboration, public administration, academyAbstract
This article analyses the academic connections phenome between the knowledge stakeholders (universities) with the municipal administration, for this, was developed a qualitative investigation since a systematic review that it turned out in opportunities areas about the behavior of the knowledge actors in the academic connection, concerning the institutional experience to obtain the municipal strengthening. It concluded that it required an actuation frame that includes alternatives to put in action since the legal attributions of the municipal administration.
Metrics
References
y fortalecimiento municipal, condiciones claves para la profundización y la gobernabilidad democrática. Líder: Revista Labor interdisciplinaria de desarrollo regional. CEDER.
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos [CPEUM] (2025). Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf
Cecchini, S.; Holz, R. & Soto de la Rosa, H. (2021), Coordinación con actores no estatales y participación ciudadana Caja de herramientas. Gestión e institucionalidad de las políticas sociales para la igualdad en América Latina y el Caribe. Editorial de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).
Cooke, A.; Smith, D. & Booth, A. (2012). Beyond PICO: The Spider Tool for qualitative evidence synthesis. Qualitative Health Reseach, 22 (10) 1435-1443 PubMed: Bethesda. https://doi.org/10.1177/1049732312452938
Escobedo, D. (2018). Gobernanza y redes de políticas públicas: dos enfoques útiles para el análisis de los consejos consultivos. Políticas públicas y gobernanza. Vol. IV. Editorial Comecso.
Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research. Sage Publications; Gosport, Hants.
Grindle, M. S. (2007). Going Local: Decentralization, Democratization, and the Promise of Good Governance. Princeton University Press. http://www.jstor.org/stable/j.ctt4cgd2m
Harguindéguy, J. B. (2013). Análisis de Políticas Públicas. Tecnos.
Instituto Nacional para el Federalismo y el Desarrollo Municipal [INAFED] (2022). Guía Consultiva de Desempeño Municipal 2022-2024 Cuaderno de Trabajo. INAFED.
Instituto Nacional para el Federalismo y el Desarrollo Municipal [INAFED] (2024). Resultados de la Guía Consultiva de Desempeño Municipal 2024. INAFED. http://siglo.inafed.gob.mx/siguia/docs/Resultados%20GDM%202024%20vf.pdf
Klijn, E. (1998). Policy Networks: An Overview in Kickert. Managing Complex Networks. Sage Publications.
Ley General de Educación de Educación Superior [LGES] (2021). Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGES_200421.pdf
Ley Orgánica del Municipio Libre del Estado de Veracruz [LOMLVER] (2021). Gaceta Oficial del Estado. https://www.legisver.gob.mx/leyes/LeyesPDF/LOML21042021F.pdf
Levitsky, S. & Murillo, M. V. (2012). Construyendo instituciones sobre cimientos débiles: lecciones desde América Latina. Politai, 3(5), 17-44. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/14124
Monje, C.A. (2011). Metodología de la investigación Cuantitativa y Cualitativa Guía Didáctica.
Rodriguez, C.A. (2007). Elementos para una Reforma Municipal desde la Agenda Ciudadana Municipalista. XXVI Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. Editorial Asociación Latinoamericana de Sociología.
Parrado, S, Löfler, E. y Tony B. Evaluación de la calidad de la gobernanza local: algunas lecciones de la experiencia europea, en Revista Reforma y Democracia, N.º 33, Oct., Editorial CLAD.
Secretaría de Educación del Estado de Veracruz [SEV] (2024). Anuario Estadístico. https://www.sev.gob.mx/v1/servicios/anuario-estadistico/consulta/
UN-Habitat. (2022). World Cities Report 2022: Envisioning the Urban Future. Editorial ONU: Nueva York. https://unhabitat.org/wcr2022
Universidad de Xalapa [UX] (2024). Plan de Desarrollo Institucional. Editado por la Dirección General de Desarrollo Institucional.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.