Sustainability in the Context of Higher Education: a Curricular Analysis at the Undergraduate Level

Authors

  • María Elena Pensado Fernández Universidad Veracruzana
  • Karen Vergara Corzo Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14277710

Keywords:

en articulo

Abstract

Education makes sense as long as it fosters a relationship between the different fields of knowledge and socio-environmental conditions for the common good. Starting from recognizing the need for comprehensive and transdisciplinary training of professionals from all areas of knowledge, whose analytical-critical skills allow them to generate knowledge, intervene in real spaces of performance and address and solve the various problems of society, it is placed At the center of analysis is the issue of sustainability as a central dimension in the curricular framework. The objective is to identify the dimension of sustainability in undergraduate study plans of six areas of knowledge, at a public university. The study was documentary type and descriptive in scope. The results suggest increasing and strengthening the sustainable axis for comprehensive training in favor of the man-nature relationship from different professions.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

María Elena Pensado Fernández, Universidad Veracruzana

Doctora en Educación, maestra en Educación y licenciada en Pedagogía. Actualmente adscrita a la Universidad Veracruzana, México.

Karen Vergara Corzo, Universidad Veracruzana

Estudiante de licenciatura en Pedagogía por la Universidad Veracruzana, México. 

References

Acosta Haro, E., Aguilar Carvajal, R. D., & Soto Medina, N. (2023). La materia de desarrollo sustentable como factor de concientización ambiental en alumnos de licenciatura de la Unidad Académica de Negocios de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, 249-272.

Chávez López, C. (2024). Acciones para la sustentabilidad: Estrategias de colaboración interdisciplinaria y divulgación del conocimiento. Revista de Estudios Interdisciplinarios del Arte, Diseño y la Cultura, 247-266.

Echegarai, M. (2019). Política de sustentabilidad ambiental. Avances en el contexto universitario. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 59-87.

Figueroa García, et al. (2023). Modelo de sustentabilidad para instituciones de educación superior: una estrategia de autodiagnóstico para la transición a la sustentabilidad. Estudio de caso. Revista de la educación superior, 87-116.

Galeano, M. (2018). Estrategias de investigación social cualitativa: El giro en la mirada. Universidad de Antioquia.

Haro, A. A., & Taddei, I. C. (2014). Sustentabilidad y economía: la controversia de la valoración ambiental. Economía, sociedad y territorio, 743-767.

Herrera Aguilera, R. (2013). De la crisis a la ambientalización curricular. La trayectoria de la sustentabilidad. Visión Educativa, 47-56.

López Noguero, F. (2019). El análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación, 167-180.

Mihura, E., & Campanella, S. R. (2016). La formación transdisciplinaria en el grado universitario: una experiencia de la asignatura de Análisis de la Sustentabilidad Ambiental de Proyectos. +E: Revista de Extensión Universitaria, 200-207.

Plata R., Á. M. (2020). Compromiso de las universidades colombianas con la sustentabilidad. Educación y Educadores, 158-178.

UV. (2021). Programa de Trabajo 2021-2025. Por una transformación integral. Universidad Veracruzana.

UNESCO (2017). Educación para los ODS: Objetivos de aprendizaje.

Zarta, & Ávila, P. (2018). La sustentabilidad y sostenibilidad: un concepto poderoso para la humanidad. Tabula Rasa, 409-423.

Published

2024-12-07

How to Cite

Pensado Fernández, M. E., & Vergara Corzo, K. (2024). Sustainability in the Context of Higher Education: a Curricular Analysis at the Undergraduate Level. Universita Ciencia, 12(35). https://doi.org/10.5281/zenodo.14277710