The applicability of aspects of sustainable development within the educational field in accordance with the objectives of the New Mexican School.

Authors

  • Luis Miguel Pavón León Facultad de Economía Universidad Veracruzana
  • Lucero López Landa
  • Joel Andrés Pavón Verdejo

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12796509

Keywords:

didactics, sustainable education, technological innovation, curricular framework, New Mexican School

Abstract

The educational paradigm of the 21st century lies in the reorientation of the curricular framework to implement technological innovation strategies on the topic of sustainability, which includes an integration of the humanistic approach typical of the New Mexican School and didactics, thereby recognizing the importance of the integral development of the human being in conjunction with his environment, leaving materialistic individuality for a collectivity based on values. The objective of this scientific essay is to describe the applicability of the aspects of sustainable development within the educational field in accordance with the objectives of the New Mexican School

Sustainable development in the educational field handles the idea of ​​an organic change that proposes the definition of a project to transform the current economic and social organization. With this, the intervention of the State in educational matters allows new regulations of educational policy to materialize to establish comprehensive sustainability.

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Author Biographies

Luis Miguel Pavón León, Facultad de Economía Universidad Veracruzana

Licenciado en Economía, especialidad en Práctica Docente, maestría en Administración Pública, doctorado en Economía y en Gobierno y Administración Pública; es académico de tiempo completo en la Facultad de Economía de la Universidad Veracruzana, México.

Lucero López Landa

Licenciada en Derecho por la Universidad Veracruzana, maestra en Derecho Penal y Criminología, y en Educación; doctora en Ciencias Políticas. Doctoranda en Derecho por investigación por el COLVER. Catedrática en el Colegio de Veracruz y de la Universidad Veracruzana, México.

Joel Andrés Pavón Verdejo

Licenciado en Ciencias Políticas y Administración Pública, por la Universidad Técnica Superior de Xalapa; maestro en Alta Dirección y en Educación; doctorando en Educación por investigación por el COLVER. Docente del Centro Latinoamericano de Estudios Superiores y la Universidad de América Latina; analista e investigador bajo la línea de integración económica, análisis político y sociocultural.

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Published

2024-08-02

How to Cite

Pavón León, L. M., López Landa, L., & Pavón Verdejo, J. A. (2024). The applicability of aspects of sustainable development within the educational field in accordance with the objectives of the New Mexican School. Universita Ciencia, 12(34), 88–101. https://doi.org/10.5281/zenodo.12796509