The applicability of aspects of sustainable development within the educational field in accordance with the objectives of the New Mexican School.
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.12796509Keywords:
didactics, sustainable education, technological innovation, curricular framework, New Mexican SchoolAbstract
The educational paradigm of the 21st century lies in the reorientation of the curricular framework to implement technological innovation strategies on the topic of sustainability, which includes an integration of the humanistic approach typical of the New Mexican School and didactics, thereby recognizing the importance of the integral development of the human being in conjunction with his environment, leaving materialistic individuality for a collectivity based on values. The objective of this scientific essay is to describe the applicability of the aspects of sustainable development within the educational field in accordance with the objectives of the New Mexican School
Sustainable development in the educational field handles the idea of an organic change that proposes the definition of a project to transform the current economic and social organization. With this, the intervention of the State in educational matters allows new regulations of educational policy to materialize to establish comprehensive sustainability.
Metrics
References
Abreu, O; Gallegos, M.C.; Jácome, J.G. & Martínez, R.J. (2017). La Didáctica: Epistemología y Definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte del Ecuador. Formación Universitaria, 10 (3), 81-92.
Alaña, T. (2017). Desarrollo sostenible y evolución en la legislación ambiental en el Ecuador. Universidad Metropolitana de la República de Ecuador.
Castañeda, L. (2018). Universidad y sostenibilidad. Universidad EFIAT.
Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. (2022). Recomendaciones para la mejora de la propuesta curricular de la Educación Media Superior 2022: Marco Curricular Común (MCCEMS). MEJOREDU.
Día, A. (2007). Didáctica y currículum. Paidós.
Domínguez, C. (2019). Introducción al desarrollo sostenible. Universidad Tecnológica de Santiago de Chile.
Franceshi, H. (2014). Trabajo social y desarrollo sostenible. Universidad de Costa Rica.
Guillén, R. (2015). Alternativas para nuevas prácticas educativas Libro 9. Gestión educativa y docencia. Amapsi.
Hernández, D. (2015). Desarrollo sustentable o sostenible: Una definición conceptual. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.
Martínez, A. (2017). Desarrollo sostenible o sustentable. Universidad Nacional de Lomas de Zamora.
Moller, R. (2010). Principios del Desarrollo Sostenible para América Latina. Universidad del Valle.
Moore. T.W. (2014). Filosofía de la educación. Trillas.
Trejo, F.E. (1990). Teoría de la educación. Trillas.
Rojas, A.R. (2009). La Didáctica Crítica, critica la crítica educación bancaria. Revista Integra Educativa, 4 (11), 93-108.
Secretaría de Educación Pública (2022). Documento base resultado de la discusión con docentes en planteles, conferencias y reuniones de trabajo por subsistemas y con expertos de las diversas áreas del MCC. SEP.
Secretaría de Educación Pública (2023). Orientaciones para implementar las progresiones de aprendizaje a través de la planeación didáctica. SEP.
Trejo, K. (2012). Metodología del Proceso Enseñanza-Aprendizaje. Trillas.
Tuvilla, R. J. (2015). Educación en derechos humanos y políticas públicas, Revista Defensor, 10 (10), 5-18.
UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible Objetivos de aprendizaje. UNESCO.
UNESCO (2020). Educación para el Desarrollo Sostenible Hoja de ruta. UNESCO
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.