Gender violence in the Mexican legal-political language based on the neurolinguistic model
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.12795898Keywords:
passive-aggresive language, active-aggresive language, neurolinguistic programming, Victim, legal argumentationAbstract
The object of this work is to establish the relationship between neurolinguistics, argumentation and violence, through the construction of sociolegal realities of people. The research carried out developed an analysis at a prelegal and legal level, in which the use of neurolinguistics from the legal-social field is emphasized to visualize the languages of violence in terms of gender, based on argumentative proposition in negative approaches of empaty, absence of emotional regulation and selfdeprecation, for which active aggressive and passive aggressive languages are studied. Through the case study of some advertising spots and messages on the social networks of Mariana Rodriguez Cantú and her husband Samuel Alejandro García Sepulveda as a public figures, it is posible to determine the use of active aggresive and pasive aggresive language, as a result of generational forms of gender violence.
Metrics
References
Airenti, G. (2016). Playing with expectations: A contextual view of humor development. Frontiers in Psychology: doi:10.3389/fpsyg.2016.01392
Berger, P. & Luckmann, T. (1996). Los fundamentos de la vida cotidiana. La construcción social de la realidad. Amorrortu Editores.
Bourbeau, L. (2019). Las 5 heridas que impiden ser uno mismo. Editorial Planeta
Castellanos, L; Yoldi, D & Hidalgo J. L (2016) La ciencia del lenguaje positivo: cómo nos cambian las palabras que elegimos.Paidós
Cuerva, C. (2021). Educar la atención con cerebro. Alianza
Damasio, A (2022) Sentir y saber. Paidós
Fernández-Gómez, E. (2017, 5 de abril): Influencers: qué son y su papel en las actuales estrategias de comunicación. http://www.unir.net/marketingcomunicacion/revista/noticias/influencers-que-son-y-su-papel-en-las-actuales-estrategias-decomunicacion/549201502401/
Ferri, P. (2023) La cuenta de Vicente Fox en la red social X desaparece tras los insultos a Mariana Rodríguez. El Pais. https://elpais.com/mexico/2023-11-28/la-cuenta-de-vicente-fox-en-la-red-social-x-desaparece-tras-los-insultos-a-mariana-rodriguez.html
García, S (2023, 1 de diciembre ). Pregúntale a Nuevo León [video].YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=aLjMOyn2Spg
Giglioli D. (2017). Crítica de la víctima, un experimento con la ética. Herder
Goleman,D. (2018) Inteligencia emocional: Por qué es más importante que el consciente intelectual. Penguin Random House
Guevara Gómez, A y Santana, A (2021, 27 de enero). ¿Por qué las mujeres toleran menos la corrupción que los hombres? https://www.ciperchile.cl/2021/01/27/por-que-las-mujeres-toleran-menos-la-corrupcion-que-los-hombres/
Helgeland, A, Lund, I. (2017). Children’s Voices on Bullying in Kindergarten. Early Childhood Educ J 45, p.133–141: https://doi.org/10.1007/s10643-016-0784-z DOIhttps://doi.org/10.1007/s10643-016-0784-z
Kahneman, D. (2011). Thinking Fast and Slow. Farrar Straus and Giroux.
Kaufman, M (2019). La guide du féminisme pour les hommes et par les hommes. Massot Edition.
Kotler, P y Kevine, L. (2012) Dirección de marketing. Pearson Prentince Hall.
Latinus (2023, 28 de noviembre). Mariana Rodríguez se burla de la eliminación de la cuenta de X de Vicente Fox: “Con la fosfo fosfo no se mete nadie, perro”. https://latinus.us/2023/11/28/mariana-rodriguez-burla-eliminacion-cuenta-x-vicente-fox-fosfo-fosfo-no-se-mete-nadie-perro/
Laver, P. (2005). Crear una buena marca en una semana. Gestión.
Martínez-Selva, M, Sánchez-Navarro, P et al. (2006). Mecanismos cerebrales de la toma de decisiones. Revista de Neurología, 42: doi: 10.33588/rn.4207.2006161
Máte, G (2023). El mito de la normalidad, Urano.
Nava Tovar, A (2022). Argumentación Jurídica. Instituto Nacional de Ciencias Penales. México
Oficina de las Naciones Unidas contra la Droga y el Delito en México (2019, 18 de diciembre). Corrupción y género. https://www.unodc.org/lpomex/es/noticias/diciembre-2019/corrupcin-y-gnero.html
Reyes, M., Sánchez Ríos, H,. y Simao, L. (2020). Aproximaciones a estudios sobre la Burla desde la Perspectiva del Desarrollo Revista Iberoamericana de Psicologia, 13: https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/1720
Reyna, V. & Brainerd, C. (2011). Dual Processes in Decision Making and Develop mental Neuroscience: A fuzzy-Trace. Doi: 10.1016/j.dr.2011.07.004
Romero, J. (2022). Imágenes de la creatividad. Hacia un nuevo vocabulario visual desde una perspectiva sistémica, social y cultural. Revista Creatividad y Sociedad, 37.
Romero-Rodríguez, L M., De Casas Moreno, P. Torres Toukoumidis, Á (2015) Estereotipos, tópicos y lenguaje de la programación sensacionalista en la televisión: programa «Corazón» de TVE ALTERIDAD. Revista de Educación, (10)1, Universidad Politécnica Salesiana Cuenca, Ecuador.
Romero-Rodríguez, L.M. (2014). Pragmática de la desinformación. Estratagemas e incidencia de la calidad informativa de los medios. Huelva: Repositorio Institucional Arias Montano.
Rosselló, J. & Revert, X. (2008). Modelos Teóricos en el Estudio Científico de la Emoción. In Motivación y Emoción, McGraw-Hill.
Salavera Bordás C., Usán Supervía P. (2018) Uso del humor e inteligencia emocional en estudiantes de Secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Universidad de Zaragoza 21(3). Doi: https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.318301
Salguero Lamillar F J. (2001). Teoría General de los Signos y del Significado. En Nepomuceno, Quesada &Salguero (eds.). Información: Tratamiento y Representación. Servicio de Publicaciones. Universidad de Sevilla.
Sanfey, A. & Chang, L. (2008). Multiple Systems in Decision Making. Ann N.Y. Acad. Sci; 1128:53-62. Doi: 10.1196/annals.1399.007
Sarmiento Rivera, L. F., Ríos Flórez, J A. (2017) Bases neurales de la toma de decisiones e implicación de las emociones en el proceso Revista Chilena de Neuropsicología, 12(2).
Silva Fernández C.S, Barchelot Aceros L.J. Daniel Galván G (2021) Caracterización de la conducta agresiva y de variables psicosociales en una muestra de adolescentes de la ciudad de Bucaramanga y su área metropolitana. Psicogente, 24(46), pp. 36-57, https://doi.org/10.17081/psico.24.46.4498
Valladolid, L. (2020). Las campañas políticas y gobiernos en las redes sociales. GRP
Wu, C., Sacchet, M. & Knutson, B. (2012). Toward an Affective Neuroscience Account of Financial Risk Taking. Frontiers in Neuroscience, 6. 159: 110. Doi: 10.3389/fnins.2012.00159
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.