The Importance of Knowledge Management in Organizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10358598

Keywords:

Knowledge, model, model of knowledge management

Abstract

One of the factors that contributes to adequate organizational growth and is of vital importance for senior management is knowledge management.

This work presents theoretical bases that promote the interest of creating, developing and/or implementing a knowledge management model in any field or organization; Concepts and assumptions are presented that allow the reader to understand the importance of managing knowledge in organizations.

This article shows theories about knowledge management, reasons why they have been carried out and the benefits obtained when it is incorporated into the organization; However, in practice it is important to recognize that in the exercise of each case, it will depend on the topics that you wish to analyze, which will be determined according to the characteristics of the organization subject to strengthening through this management and, of course , will depend on the weight and value that you aspire to achieve in each particularity.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working Knowledge : How Organizations Manage What They know. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.

Dixon, N. (19 de 10 de 2023). es.scrib.com. Obtenido de https://es.scribd.com/document/309577237/Nancy-Dixon

Española, R. A. (30 de 05 de 2023). https://dle.rae.es/. (RAE, Editor, D. d. Española, Productor, & Real Academia Española) Recuperado el 18 de marzo de 2022, de https://dle.rae.es

Farfán Buitrago, D. Y., & Garzón Castrillón, M. A. (2006). La gestión del conocimiento. Bogotá: Universidad del Rosario.

Flores Mayoral, J. A. (2020). Determinantes de la gestión del conocimiento y su impacto en el desempeño organizacional: Comisión Federal de Electricidad. Zapopan, Jalisco: Universidad de Guadalajara.

Fresno Chávez, C. (2018). ¿Qué es la gestión del conocimiento? Córdoba Argentina: El Cid Editor.

Gómez Díaz, D., Pérez de Arma, M., & Curbelo Valladares, I. (2005). Gestión del conocimiento y su importancia en las organizaciones. Ingenieria industrial, Vol XXVI, núm 2, 37-46.

Guzmán González, C. E. (s.f.). Fundamentos y teorias sobre la gestión del conocimiento. Colombia: Universidad de Cundinamarca.

Hernández Sellés, N., & Alcoba González, J. (2014). E-learning y gestión del conocimiento. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.

ICONTEC. (06 de 2021). ICONTEC.ORG. Obtenido de https://campus.icontecvirtual.edu.co/uploads/posts/6RpmOiYAJVRq0sgSOBNY.pdf

Ikujiro, N. (Agosto de 2007). Harvard Bussiness Review. Obtenido de https://hbr.org/2007/07/the-knowledge-creating-company

Macana, V. D. (13 de 12 de 2008). Universidad ICESI. Obtenido de https://www.icesi.edu.co/blogs_estudiantes/macana/

Meidever, C. (2017). Modelo para la mejora de desempeño organizacional, a través de las prácticas de la gestión de la calidad, gestión del conocimiento y lidderazgo transformacional en la Universidad Peruana. Lima, Perú: Universisdad Peruana Unión.

Moneo, A. (16 de 03 de 2017). https://blogs.iadb.org/conocimiento-abierto/es/gestion-conocimiento-recursos/#gestion-conocimiento-bid. Obtenido de https://blogs.iadb.org/conocimiento-abierto/es/las-empresas-deben-invertir-gestionar-conocimiento/?utm_source=blogs.iadb.org&utm_medium=referral&utm_campaign=abiertoalpublico-productosdeconocimiento

Moollan, R. (2004). A framework for the assessment of knowledge management that can be applied in the water services industry. Cape Town, South Africa: Document Transformation and Technologies.

Nike. (18 de 06 de 2023). Nike: sus estrategias de negocio. parte 1. Obtenido de https://enriqueortegaburgos.com/nike-sus-estrategias-de-negocio-parte-1/

Nonaka, I. y. (1999). La organización creadora de conocimiento: como las compañías japonesas crean la dinámica de la innovación. México: Oxford University Press.

Normalización, A. E. (25 de 10 de 2023). www.une.org. Obtenido de https://www.une.org/encuentra-tu-norma/busca-tu-norma/norma?c=N0065357

Pascual, M. D. (2022). Espansión del modelo de gestión del conocimiento de Toyota a Pymes. Buenos Aires: Edicon. Fondo Editorail Consejo.

Rivas Maldonado, J. (2013). Consideraciones para la medición del capital intelectual en el sector público, el caso de las universidades. Universidades, 56-6

Published

2023-12-11

How to Cite

Villafuerte Valdés, L. F., & Pérez Hernández, P. (2023). The Importance of Knowledge Management in Organizations. Universita Ciencia, 11(32), 128–144. https://doi.org/10.5281/zenodo.10358598