Open Science Within the New Mexican School: a Humanistic Approach

Authors

  • Luis Miguel Pavón León Facultad de Economía Universidad Veracruzana
  • Lucero López Landa El Colegio de Veracruz
  • Joel Andrés Pavón Verdejo Centro Latinoamericano de Estudios Superiores
  • Angélica Raquel Ayala López El Colegio de Veracruz

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10359219

Keywords:

Learning, open science, education, humanism, New Mexican School

Abstract

The purpose of this specialized essay is to analyze open science under the humanistic approach of the New Mexican School, this is qualitative since it is pointed out that the democratization of the benefits of open science allows promoting diversified access to scientific knowledge. that based on the humanistic approach makes it possible for social actors to get involved in the search for solutions to the problems of their communities. In Mexico, the New Mexican School is governed by a humanistic approach, derived from the evolution of the design and implementation of an educational policy that was based on viewing the problem through its context and environment, that is, developing an educational policy in which The participation of direct and indirect actors, as well as the government, is included, so that a diagnosis, analysis of solutions, creation of scenarios, implementation and evaluation can be carried out to guarantee its efficiency and effectiveness. With this, equal opportunities are promoted, which is why the human right to science is valued, aimed at ensuring that society has the openness to take advantage of information, data and scientific research.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luis Miguel Pavón León, Facultad de Economía Universidad Veracruzana

[1]Licenciado en Economía, Especialidad en Práctica Docente, maestría en Administración Pública, doctorado en Economía y en Gobierno y Administración Pública; es académico de tiempo completo en la Facultad de Economía de la Universidad Veracruzana, México.

Lucero López Landa, El Colegio de Veracruz

Licenciada en Derecho por la Universidad Veracruzana, maestra en Derecho Penal y Criminología, y en Educación; doctora en Ciencias Políticas. Doctoranda en Derecho por Investigación por el COLVER. Catedrática en el Colegio de Veracruz y de la Universidad Veracruzana, México.

Joel Andrés Pavón Verdejo, Centro Latinoamericano de Estudios Superiores

Licenciado en Ciencias Políticas y Administración Pública, por la Universidad Técnica Superior de Xalapa; maestro en Alta Dirección, y en Educación. Docente del Centro Latinoamericano de Estudios Superiores; analista e investigador bajo la línea de integración económica, análisis político y sociocultural.

Angélica Raquel Ayala López, El Colegio de Veracruz

Licenciada en Contaduría con Especialidad en materia Fiscal, Asesor Fiscal de tiempo completo, actualmente Cursando Maestría en Impuestos y la Licenciatura en Derecho en el Colegio de Veracruz, México.

References

Barragán, M. (2014). Los medios en la formación docente. Trillas.

Camacho, M.R; Rivas, V.C; Gaspar, C.M. y Quiñones, M.C. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano, Revista de Ciencias Sociales, 1 (26), 460-471.

Cuéllar, H. (2016). ¿Qué es la filosofía de la educación? Trillas.

Delors, J. (1994). Los cuatro pilares de la educación. UNESCO.

Fernando, S. J. y Gallardo, T. F. (2019). Teoría del Conocimiento. EUNSA.

García, R. y Pineda, É. (2021). La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura. Hallazgos,18, (35), pp. 319-339.

Moore. T.W. (2014). Filosofía de la educación. Trillas.

Packer, A.L. y Santos, S. (2019). Ciencia abierta y el nuevo modus operandi de comunicar la investigación. https://blog.scielo.org/es/2019/08/01/ciencia-abierta-y-el-nuevo-modus-operandi-de-comunicar-la-investigacion-parte-i/

Ramírez, I. (2015). Voces de la filosofía de la educación. Lirio.

Tuvilla, R. J. (2015). Educación en derechos humanos y políticas públicas, Revista Defensor, 10 (10), 5-18.

SEP. (2021). La Nueva Escuela Mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. SEP.

Published

2023-12-11

How to Cite

Pavón León, L. M., López Landa, L., Pavón Verdejo, J. A., & Ayala López, A. R. (2023). Open Science Within the New Mexican School: a Humanistic Approach. Universita Ciencia, 11(32), 173–186. https://doi.org/10.5281/zenodo.10359219